A. Onze fietsreis naar Rome in 2016
Zie voor andere delen van deze reis: deel 1 in 2014, deel 2 in 2015 en deel 4 in 2017
In 2016 hebben we de draad weer opgepakt van onze fietstocht naar Rome. Met wat meer voorbereidingen en aanpassingen (zie verderop deze pagina) en door vooral wat vroeger in het seizoen te gaan hoopten we de problemen, die we in 2015 tegenkwamen te ontlopen. En dat is wonderwel gelukt. Alleen kregen we wel wat ander weer onderweg dan we hadden verwacht. Zie daarvoor de etappeverslagen. We hebben de nieuwe hoofdroute van Reitsma gereden die over Garmisch Partenkirchen gaat.
Het plan was om dit jaar over de Alpen te fietsen en Verona te bereiken. Dat zou ongeveer 2,5 weken gaan duren, inclusief heen en terugreis, en dat is ook het maximale wat we wilden. Het startpunt was Oedheim (bij Heilbronn), waar we in 2015 waren gestopt.
B. Overzicht Etappes:
Etappe | Datum | Van | Naar | Km’s | Link |
12 | 28-05-2016 | Oedheim | Braunsbach | 64 | Link |
13 | 29-05-2016 | Braunsbach | Ellwangen | 54 | Link |
14 | 30-05-2016 | Ellwangen | Dillingen | 72 | Link |
15 | 31-05-2016 | Dillingen | Gersthofen | 52 | Link |
16 | 1-06-2016 | Gersthofen | Utting | 58 | Link |
17 | 2-06-2016 | Utting | Garmisch | 87 | Link |
18 | 3-06-2016 | Garmisch | Stams | 69 | Link |
19 | 4-06-2016 | Stams | Pfunds | 83 | Link |
20 | 5-06-2016 | Pfunds | Glurns | 54 | Link |
21 | 6-06-2016 | Glurns | Merano | 62 | Link |
Rustdag | 7-06-2016 | Merano | Link | ||
22 | 8-06-2016 | Merano | Auer | 55 | Link |
23 | 9-06-2016 | Auer | Rovereto | 82 | Link |
24 | 10-06-2016 | Rovereto | Verona | 84 | Link |
Rustdag | 11-06-2016 | Verona | Link |
Totaal gereden in 2016: 888 km
C. Voorbereidingen/Aanpassingen
- Renée heeft dit voorjaar een nieuwe trekkingbike gekregen, een Koga Traveller met Rohloff naaf en hydraulische velgremmen. Haar oude damesfiets met lage instap was toch te instabiel met de voortassen aan boord, en we wilden geen risico’s lopen bij de afdalingen. Wim had zijn fiets in 2015 al ingeruild voor een Koga Traveller met een normale derailleur (3×10) en eveneens hydraulische velgremmen.
- Renée heeft een ander zadel gemonteerd, dat wat smaller is dan haar oude. En inderdaad, de vervelende problemen met zadelpijn (open plekken en zo) bleven dit jaar achterwege. Je houdt wel wat lichte zadelpijn over onderweg, maar dat is normaal. We hadden in Nederland van tevoren voor alle zekerheid veel gefietst voor de “zadeltraining”
- Voor navigatie wordt nu de app OSMAND gebruikt. Een gratis app gebaseerd op de kaarten van Open Streetmap. Je hebt nu geen internetverbinding meer nodig zoals dat met met de Locus app wel moet. Wat erg handig is, zijn de Points of Interest, waarmee je gemakkelijk supermarkten en hotels kunt vinden. Osmand is een prima navigatie app.
- Navigatie met een smartphone heeft z’n voors en z’n tegens. De accu is redelijk snel leeg, vandaar de accupack om hem onderweg bij te laden. Verder is bij felle zonneschijn het scherm slecht afleesbaar, en is bediening in een waterdicht hoesje tijdens de regen onhandig. Ook is touchbediening op een soms stuiterende fiets (er zitten stukken onverhard in de route) niet optimaal. Ik heb geen ervaring met navigatieapparaten als die van bijv. Garmin, dus ik kan niet beoordelen wat beter is. Voor ons is het redelijk te doen met een smartphone, maar er is nog wel enige ruimte voor verbetering!
- De GPX data voor de Google Maps routekaartjes onderaan elk bericht zijn opgenomen met het Garmin horloge van Renée. De statistiek van elke etappe komt ook van de Garmin