Lahn Wanderweg, dag 4

Donderdag 26 juli 2018, van Weinähr naar Bad Ems (17,7 km)

Imponerend gezicht als je Bad Ems binnenkomt: het Staatsbad van Ems

Ook vandaag zal het weer erg warm worden, was ons al voorspeld. Deze keer 36-38 graden C. We hadden een prima hotel, met zelfs een zwembad, waar we gisteren dan ook meteen in gedoken zijn. En ligstoelen om lekker in de schaduw te liggen luieren.

Ook hier kunnen we om 06:30 uur al aan het ontbijt, en om 7 uur vertrekken we. De route herpakken we op zo’n 300 m van het hotel. We mogen meteen een steile helling op, maar na nog eens 300 m kom ik erachter dat we verkeerd zitten. We hadden het pad verderop moeten nemen. Beetje balen, want we moeten terug en opnieuw 300 m klimmen. Vervolgens blijven we na de heuvel redelijk dicht bij de rivier en we wandelen zo zonder al te steil te hoeven klimmen en dalen heel gemoedelijk naar Nassau. Daar bij een Netto supermarkt broodjes en kaas gehaald voor de lunch en naar een terras toe voor de koffie.

Na Nassau gaan we de rivier over en op de linkeroever weer omhoog.  We komen bijna langs de Burcht Nassau en helemaal langs een koepeltje met een standbeeld van Heinrich Friedrich Karl Reichsfreiherr vom und zum Stein, die geboren is in Nassau.

Verderop bij een uitzichtspunt komen we 3 Nederlandse wandelaars tegen die de andere kant op lopen. Ze hebben geen stokken bij zich en we waarschuwen ze dat op sommige stukken verderop die toch echt wel nodig zijn.  De mevrouw zegt dat ze die wel heeft, maar ze liggen in Amsterdam. Tja.

De top op dit stukje is hoog (de Kuxlay geheten): we gaan naar 386 m en het is een hele klim. Daarna weer naar beneden en verder door de hitte die (na 12 uur) goed voelbaar is. Beneden in Dausenau nemen we de trein naar Nassau. In deze hitte willen we zo niet verder. En om 14:20 kunnen we in een paar minuten naar Bad Ems rijden.

Daar eerst maar eens op een terras voor ijs en koud water. Daarna naar het hotel waarbij we door het mooie oude gedeelte van dit kuuroord lopen. Hier logeerden in de 19e eeuw de machthebbers van Europa, zoals keizers, koningen en tsaren. En ook andere cosmopolieten en schrijvers (veel Russische). Het stadje ziet er nog steeds indrukwekkend uit. In de stoep vinden we tegeltjes van iedereen die beroemd was en hier geweest is. Een soort Walk of Fame zoals Hollywood dat kent. Om 17 uur in het hotel, douchen en daarna het stadje in om te eten.

Gegevens van de route vandaag: