Havezatenpad-13

Vrijdag 3 juli 2020, van Delden naar Beckum (20,8 km)

Foto 1: de kenmerkende luiken van landgoed Twickel

Het zal niet zo warm worden als de vorige tochten van de afgelopen weken. Een temperatuur van 22 graden, maar dat is meer dan genoeg. ’s Ochtends zal het nog koud zijn met een graad op 15 en daarom een warm jack mee. Renée kiest voor een lange broek, ikzelf blijf in korte broek lopen. We staan weer vroeg op en rond 10:45 uur kunnen we starten aan het Twents zijkanaal naar Almelo ergens ten westen van Delden.  De koffie hebben we, onderweg op de fiets naar het beginpunt,  al gehad in Delden, dat een leuk plaatsje is. Alleen moeten ze daar in de hoofdstraat met winkels nog eens de geparkeerde auto’s verwijderen, zo constateren we ’s middags als we er weer langskomen.

Het boekenstalletje.

We zijn hier in het gebied van Havezate Twickel, dat van 1347 tot 1953 in familiebezit is geweest.  Het landgoed omvatte destijds  6700 ha en zo’n 1600 boerderijen en was daarmee het grootste van Overijssel. Kenmerkend voor al die boerderijen zijn de witte luiken met zwarte randen, waarmee ze werden onderscheiden van andere Havezaten. Allereerst lopen we door het gebied van boerderij  Groot Rouweler, waar iemand een publiek boekenkastje heeft neergezet, met ook nog diverse soorten huisgemaakte jam erin.

Het veulentje.

Even verderop zien we een mooi veulentje rondspringen. Eerst nog een beetje bang voor ons en dicht bij de moeder, maar later komt hij/zij toch dichterbij om zich door ons te laten aaien.  Ook dit gebied is weer heel erg mooi om door te wandelen. We komen zoals gewoonlijk erg weinig padwandelaars tegen, maar wel veel fietsers die een dagje uit zijn.  En wij zijn door het wandelen wel lekker zo’n beetje de hele dag buiten. Lunchen doen we wel op een bankje met de meegenomen broodjes. Na de lunch gaat het verder richting kasteel Twickel, maar eerst blijken we nog zo’n kilometer verkeerd te lopen omdat we teveel kletsen, en de routecoördinator niet goed oplet. En aan de bordjes met aanwijzingen ligt het niet, want die zijn hier verrassend compleet.  Maar dan moet je ze wel zien natuurlijk… Nou lopen we niet zo’n grote afstand vandaag, dus erg is het niet.

Kasteel Twickel

Kasteel Twickel is inderdaad wel erg groot, zien we. En volgens het boekje wordt het nog steeds bewoond zelfs. Het kasteel ligt vlak bij Delden, waar de tocht verder doorheen gaat. Het is nu zo’n 14 uur we nemen nog een koffie/thee op een terrasje. Daarna door het dorp verder en we steken weer eens het Twentekanaal over, dat net onder Delden doorloopt. Vervolgens weer door een bos op weg naar Bekkum. Als we op een bankje nog even willen rusten blijken er 4 andere Havezatenpad wandelaars te zitten, die de route andersom lopen. Ze zijn gisteren in Oldenzaal begonnen en nu op weg naar Delden. We wisselen wat ervaringen uit. Als we Beckum uitlopen bereiken we snel de auto. Vlug op weg naar Delden om nog even een ijsje te scoren.

 

 

 

 




Noaberpad-20

Vrijdag 26 juni 2020, van Emmerich naar Kleef (13,2 km)

Groot onderhoud aan de Rheinbrücke.

We zijn blij dat we gisteren al het grootste deel hebben gedaan van ons 2-daagse wandeltripje, want vandaag zal het nog warmer worden dan gisteren (32 graden C). We zitten om 06:30 uur weer bij de bakker voor het ontbijt. Vandaag zullen we wel de auto op het eindpunt zetten en weer terug fietsen. We starten dan weliswaar wat later (09:15 uur), maar de afstand is ook korter. De oorspronkelijke route over Griethausen kunnen we niet lopen, zo bleek op de website van het wandelpad. De Duitsers zijn hier al jaren bezig met versterking van de Rijnoever en dus moest het wandelpad verlegd worden. En gaan nu een paar stukken langs de drukke weg van Emmerich naar Kleef. Het is niet anders.

Kleef in zicht.

Snel na het begin komen we over de Rheinbrücke, met 803 meter lengte de langste hangbrug van Duitsland. Er wordt groot onderhoud gepleegd en daar zijn ze wel even mee bezig zo te zien. Na een paar kilometer zien we een stalletje voor aardbeien langs de kant en daar moeten we ook een doosje scoren natuurlijk. Lekker! Dan gaat het verder over rustige binnenweggetjes en langs het dorpje Warbeyen. Na nog een klein stukje langs de drukke autoweg komt het voorstadje van Kleef al in zicht en wandelen we via rustige straten en uiteindelijk een fietspad (ook nog langs allerlei moderne gebouwen van de HochSchule van Kleef) naar het eindpunt op het pleintje Grosse Strasse in Kleef. Het zit erop, het Noaberpad is ten einde. We hebben bij elkaar 425 km op dit pad gelopen!

 

 




Noaberpad-19

Donderdag 25 juni 2020, van Zeddam naar Emmerich (23,7 km)

Korenmolen in Zeddam

Gisteravond waren we naar Emmerich gereden, waar we een hotelletje hadden besproken. We wilden de laatste 2 etappes afmaken van het Noaberpad, waar we al vanaf 2012 mee bezig zijn. Het werd wel tijd om dat eens af te ronden. Bij het natrekken van de laatste wijzigingen op de website van het Nivon viel me op dat voor de etappe van morgen een alternatieve route staat. Nou ja, dat is voor morgen.

We staan erg vroeg op want het zal vandaag erg warm worden.  Om 06:30 uur is er al een bakker open in Emmerich, zo hebben we gisteravond ontdekt.  En bij bakkers in Duitsland kun je prima én leuk ontbijten.  Om die reden hebben ook een kamer zonder ontbijt genomen. Na het ontbijt broodjes en kaas gehaald bij de supermarkt, die om 07:00 uur open is, en met de auto naar Zeddam gereden.

De heks van ‘s-Heerenberg

We starten om 08:08 uur in Zeddam, waar we in augustus 2018 gestopt waren. Vanuit hier gaat het naar het zuiden naar ‘s-Heerenberg. Dat plaatsje is bekend van het kasteel Huis Bergh, waar de heren van den Bergh zetelden.  Verder is het plaatsje bekend van de heks van ‘s-Heerenberg. Ene Mechteld ten Ham werd in 1605 beschuldigd van hekserij. Om dat te bewijzen werd ze in het water gegooid en ze bleef drijven. Dus (!) werd ze op de brandstapel gezet.

Kasteel Huis Bergh

Het café/restaurant ,dat ook op het terrein ligt en een erg mooi terras heeft, is op dit tijdstip (09:30 uur) helaas nog gesloten. We beloven elkaar hier vanmiddag langs te gaan als we na afloop van de wandeltocht per de fiets de auto in Zeddam gaan ophalen. Hierna gaat verder naar Stokkum en lopen we af op de Duitse grens.

De oude stadsomwalling van ‘s-Heerenberg

Via een viaduct over de snelweg A12/A3  wordt het klimmen geblazen naar Hoog Elten dat op zo’n 82 m hoogte ligt. De route loopt hier parallel aan het Pieterpad en dat herkennen we nog uit 2008, toen we hier ook liepen. Helaas is het Waldhotel met het prachtige uitzicht (en de heerlijke taart) vlak daarna failliet gegaan, en we kunnen daar dus niet meer terecht. Voor de koffie moeten we naar het door een Nederlander gerunde pannenkoekenhuis, helaas zonder uitzicht.

Het uitzicht op de Rheinbrücke vanaf de boulevard van Emmerich

Daarna gaat het verder naar (laag) Elten en via een grote omweg lopen we naar het dorpje Spijk toe. Het is even zoeken naar een mooi plekje voor de lunch, graag met uitzicht op de Rijn. Maar het wordt een plekje zonder uitzicht. Het wordt ook echt heet nu. Het is ook erg benauwd. Er gaat weer veel water door onze kelen. Gelukkig hebben we genoeg bij ons (een liter of vier). Via vlak terrein gaat het door de uiterwaarden van de Rijn naar Emmerich.  Rond 15 uur zijn we weer terug. Nog wel even 1,5 km lopen naar ons hotel. En vervolgens per fiets terug naar Zeddam waar de auto nog staat. Onderweg gaan we weer langs het terras van kasteel Huis Bergh dat nu natuurlijk wel open is. Eerst koffie/thee en daarna een glaasje wijn. Als we terug zijn bij het hotel in Emmerich eerst douchen en vervolgens naar de terrassen aan de Rijn, waar het goed toeven is.

1e serie foto’s

 

2e serie foto’s

 

De gelopen route




100 km fietstocht 2020

Dinsdag 23 juni 2020, fietstocht op de Veluwe (105 km).

De Veluwe

Zoals gebruikelijk doen we 1 keer per jaar een fietstocht van 100 km. Een prestatietocht dus.  We wilden graag op de Veluwe fietsen, want daar komen we niet zo vaak. En bovendien wilden we het befaamde Orsolino gebakje in Zwolle weer proeven, die Renée overigens inmiddels ook zelf maakt. Dat gebakje is een begrip in Zwolle en omgeving.

De kerk van Hattem

We vertrekken vroeg en parkeren de auto in Hattem.  Om 8:30 uur stappen we op de fiets en rijden door het centrum van dit leuke plaatsje, waar veel horeca is te vinden. De koffie moet nog maar even wachten vinden we, eerst kilometers maken. De tocht gaat door veel bos langs Heerde en Epe. We willen koffiedrinken in de Ossestal bij Epe, waar Renée als kind met haar ouders wel eens een pannekoek at. Maar het is nog te vroeg, de zaak is nog niet open.  In de buurt van Tongeren vinden we leuk caféetje waar het wel lukt.  De volgende stop is in Elspeet.

Kasteel Staverden.

Verderop kom je langs kasteel Staverden, een mooi plekje. Vlakbij ligt landgoed Stakenberg, waar KPN destijds een eigen conferentieoord had, annex een bungalowpark voor gepensioneerde KPN-ers. We hebben daar als IT-ers van KPN nog heisessies meegemaakt. Maar “das war einmal”.  Het wordt tijd voor de lunch nu, maar helaas denkt iedereen er zo over en alle bankjes zijn bezet.

Lunchpauze.

Geen nood, we hebben onze eigen stoeltjes bij ons. We vermijden plekken onder eikenbomen, vanwege de processierups.  Daarna gaat het verder naar Nunspeet. We verlaten de bossen nu en komen in het wat meer open landschap boven de A28 terecht. Via ’t Harde, Oldebroek en Wezup gaan we terug naar Hattem. We hebben er nu ongeveer 92 km op zitten en om de 100 km vol te maken, gaan we vanuit hier nog even op en neer naar het centrum van Zwolle voor het befaamde Orsolino gebakje. Bakkerij van Orsouw, waar het gebakje naar is genoemd bestaat niet meer, maar lunchroom Maxim’s heeft ze nog steeds. Na afloop is de conclusie van ons beiden, dat die van Renée tóch lekkerder smaken. Waarvan akte!

Als we terug zijn in Hattem nemen we nog een ijsje in het centrum en gaan dan terug naar huis. Weer een prachtige tocht vandaag.

De gereden route:

 

 




Havezatenpad-12

Donderdag 12 juni 2020,  Rondwandeling vanuit Vollenhove (32,4 km)

Havezate Oldenhof

Het wandelboekje bevat, naast de route van Steenwijk naar Oldenzaal, nog een paar extra wandelingen. Een daarvan is een rondwandeling vanuit Vollenhove. Het voordeel is dat het OV of de fietsen vandaag niet nodig zijn en dat we ook eerder kunnen starten. En dat willen we ook want de tocht is volgens het boekje 27,3 km en dan is een beetje vroeg beginnen wel belangrijk.  En omdat het vandaag erg warm zal worden is een wandeling in de buurt van afkoelend water ook erg welkom. Vandaar vandaag Vollenhove en omgeving en deze keer geen Twente.  De plek om te starten is even zoeken, want zoveel horeca komen we onderweg niet tegen. We besluiten om aan de oostkant van Vollenhove te starten. Om 08:45 kunnen we al beginnen en na een km of 12 arriveer je dan volgens plan bij Genemuiden, waar de koffie wel klaar staat.

Veel jonge eendjes bij elkaar.

Vanaf Vollenhove kom je na een paar km al bij de eerste Havezate, de Oldenhof, nog steeds bewoond door een adellijke familie (Sloet van Marxveld). Daarna gaat het naar de dijk waarachter de Noord-Oost polder goed is te zien. Aan de overkant zie je het Kadoelenbos. Bij het gehuchtje De Krieger lopen we al het weiland in, maar dat is te vroeg. Foutje van de routecoördinator, waardoor we al een km of zo teveel lopen. Wat verderop gaan we wel naar de dijk maar daar staat erg hoog gras, en dat loopt behoorlijk moeilijk. Bovendien moet je oppassen voor kuilen en heel wat eenden en ganzen gebruiken de kruin van de dijk als toilet kunnen we constateren.  In het water zien we 2 koppels eenden met al hun kroost bij elkaar.

Na 3 maanden weer op een terras.

Als we bij de pont komen gaan we even van de route af, want in Genemuiden willen we koffie. Het is inmiddels ook al 11:45 uur dus het wordt tijd. Per pont naar de overkant en naar het terras. Het was lang geleden dat we dat konden en dit is toch wel veel gezelliger dan een bekertje koffie bij een benzinepomp. Het kost wel een kilometer extra, maar dat hebben we er wel voor over. Daarna met de pont weer terug en verder op de route. We gaan niet verder meer over de dijk. Dit stukje naar Zwartsluis hebben we in etappe 4 al andersom gelopen en bovendien willen we dat hoge gras niet weer. Daarom over een fietspad verder en na Zwartsluis verder richting Belt Schutsloot. Dit eerste stuk van de tocht naar Genemuiden viel ons wat tegen. Een beetje saai eigenlijk. Maar gelukkig is het tweede stuk wel beter. We komen vanaf het gehuchtje Barsbeek langs een weg met veel mooie boerderijtjes. In St Jansklooster is het rond 15:15 uur  weer tijd voor een terrasje. De hoge watertoren hier kun je normaliter beklimmen en dan moet je een prachtig uitzicht hebben over de Beulaker en Belter Wiede. Helaas gesloten vanwege Corona.

Herberg de Moespot

Verderop in buurtschap de Leeuwte kom je de boerderij tegen van voormalig Elfstedentochtwinnaar Evert van Benthem, die later naar Canada emigreerde. En overal zie je opgeknapte oude boerderijtjes. Ziet er erg leuk uit. Daarna arriveren we in buurtschap de Moespot. Die naam komt van de potten met stamppot  die werden warm gehouden voor de reizigers die per de postkoets op weg waren van Blokzijl naar Zwolle of Zwartsluis. Links op de foto nog de schuur met dubbele deuren waar de postkoets naar binnen reed en waar de paarden werden verwisseld.

We zijn nu al weer dicht bij Vollenhove en via een weggetje buiten de dijk lopen we langs scheepswerf Royal Huisman.  Volgens het boekje een grote jachtbouwer.  En inderdaad thuis nog even wat gezocht wat daar gebouwd wordt en dat is niet mis. Vooral hele luxe en dure zeiljachten voor de Rich and Famous, zie deze link.

De binnenhaven van Vollenhove

In Vollenhove moeten we nog even de 2 Havezaten bekijken die hier zijn. Maar eerst even naar de binnenhaven. Vroeger heeft hier het kasteel gestaan van Godfried van Rhenen, bisschop van Utrecht. Dat kasteel is later gesloopt en de uitgegraven ruimte werd het binnenhaventje van Vollenhove. Het eilandje in het midden waar de burcht stond ligt er nog. Vollenhove werd in de 15e eeuw zelfs het bestuurlijke centrum voor Groningen, Friesland en Overijssel (Drenthe was arm destijds en telde nog niet mee). Na de tachtigjarige oorlog was dit echter over en kwijnde Vollenhove weg. Later werd de visserij belangrijk voor het stadje maar de aanleg van de Noord-Oost polder gooide weer roet in het eten. Nu is Vollenhove bekend als watersportplaats. Een plaatsje met een echte historie dus (zie wikipedia).

Havezate Old Ruitenborg

De twee Havezaten hier moeten we nog even bezichtigen. Via een kriskras route door de binnenstad kunnen we alle oude huizen hier bewonderen. De eerste Havezate is Old Ruitenborg, maar die is niet meer helemaal in oorspronkelijke staat. Het is nu een restaurant. 

De ruïne Toutenburgh

De tweede is een ruïne, daar is niet veel meer van over. Het is voormalig Havezate Toutenburgh.  Daarna lopen we het stadje uit en zijn snel weer bij de auto. Het aantal wandel kilometers is wel wat meer geworden. Het zijn er uiteindelijk 32,4. Dat is nu dus ook weer gelukt. En het is lekker, de hele dag in de buitenlucht te zijn!

 

2e serie foto’s:

 

 




Havezatenpad-11

Woensdag 27 mei 2020, van Diepenheim naar Delden (24,3 km)

De (boven) Regge in de buurt van Diepenheim

We hebben elke week een wandeling in deze bijzondere tijd, maar dat vinden we helemaal niet erg. Onze sportschool is al 2,5 maand dicht en dan kun je maar 1 ding doen. Hup naar buiten!

Prima temperatuur vandaag. We zitten in het gebied rond Diepenheim en dat is wel een speciaal dorp. Er staan daar maar liefst 6 havezaten/kastelen, te weten Huis Diepenheim, Warmelo, Nijenhuis, Westerflier, Weldam en Wegdam. Diepenheim is van oudsher ook een van de acht middeleeuwse steden van Twente. Het is een leuk plaatsje.

Warmelo: Het kasteel van prinses Armgard

We beginnen de tocht bij Havezate Westerflier, waar we de vorige keer eindigden. Na zo’n 2 km gaan we even van de route af om kasteel Warmelo te bekijken. Hier heeft prinses Armgard, de moeder van prins Bernard, vanaf 1952 tot haar dood in 1971 gewoond.  De kinderen van koningin Juliana leerden hier paardrijden. De oprit van Warmelo begint in het dorp bij de kerktoren. Vlak daarbij staat de  3e havezate van vandaag, Huis Diepenheim. Hier zijn de geslachten  Bentincks en De Vos van Steenwijk aan verbonden. In het dorp zelf is een ijssalon open en daar kunnen we een lekkere  koffie scoren. Nog geen terras open deze week, dat mag vanaf volgende week weer. Meteen na het dorp begint een oprijlaan van wel een kilometer naar kasteel Nijenhuis.  Hier is het geslacht Schimmelpenninck aan verbonden.

St Mary’s chapel

Wat verderop komen we in de buurt van kasteel  Weldam. Graaf Bentinck liet in de buurt een kapel bouwen, die vanaf 1979 in gebruik is door de Anglicaanse gemeente in Oost-Nederland. Het heet nu dan ook St Mary’s Chapel. Daarna door naar het 5e kasteel van vandaag, Weldam. Niet ver daar vandaan komt al het 6e kasteel, Wegdam.

Het landschap na Diepenheim

Via mooie paden en mooie landschappen lopen we naar het Twentekanaal toe, dat hier vlak onder Goor doorloopt. Langs het kanaal gaat het zo’n 2 km verder, en daarna de bocht om langs een zijkanaal dat naar Almelo gaat.  Van tevoren leek dit een saai stuk te zijn, maar de bermen van dit zijkanaal zijn natuurvriendelijk gemaakt, met een geleidelijke overgang van land naar water. Door damwanden in het kanaal te slaan, is er een moerasachtig gebiedje ontstaan voor vissen, kikkers en padden. Het is heel rustig wandelen hier, met zo nu en dan een vrachtschip dat voorbij vaart. Halverwege dit stuk gaan we nog even de velden in en komen langs pannenkoekenhuis de Markenrichter. Deze naam verwijst naar het middeleeuwse tijdperk van de Marken.

Na dik 24 km zijn we op het eindpunt van de route voor vandaag. Volgens de gids hadden het er 21 km zullen zijn en we zijn wel wat omgelopen hier en daar, maar geen 3 km. De gids is niet helemaal accuraat denken we. Verder moet we nu nog even 1,5 km naar de auto lopen, want dichterbij was geen parkeerplaats te vinden. We eindigen uiteindelijk met 25,8 km. Maar omdat we zoveel lopen de laatste tijd is dat geen enkel probleem. Je traint toch ongemerkt je wandelspieren!

 




Havezatenpad-10

Woensdag 20 mei 2020, van Rijssen naar Diepenheim (22,1 km).

De jeneverbesstruiken.

Het zal morgen op Hemelvaartsdag erg mooi weer worden, maar dat lijkt voor ons geen goede dag om te gaan wandelen. Iedereen smacht er nu naar om naar buiten te gaan, en als niet-werkenden kunnen wij beter niet op zo’n dag gaan. Maar ook voor vandaag is lekker weer voorspeld, zij het wat bewolkt. De temperatuur is in elk geval wel goed.

Zoals gebruikelijk in deze eendaagse tripjes staan we erg vroeg op (05:30 uur). Auto op het eindpunt en per fiets naar Rijssen waar we starten. De terrassen zijn nog steeds dicht en de koffie halen we bij een benzinepomp in Rijssen. De man van de pomp vertelt dat hij bijna een bekeuring van 4000 euro had gekregen omdat 4 man rond een tafeltje op zijn terrein waren gaan zitten. Hij kon dat vanuit zijn positie niet zien en gelukkig had hij geen etenswaren aan dit gezelschap verkocht. Anders zou het toch als zijn verantwoordelijkheid zijn gezien!

Rond 10:45 uur beginnen we aan de wandeling.

De bocht in snelweg A1

Al vrij snel steken we de A1 over. Wat opvalt is het vele vracht-verkeer:  de A1 is een belangrijke route tussen Rotterdam en Berlijn en daarachter Oost-Europa.

Grappig is dat de A1 hier een bocht maakt die niet voorzien was. Een ecoloog wist de technici van Rijkswaterstaat te overtuigen dat hier een uniek gebied met jeneverbesstruiken was en daarom werd de route iets verlegd.

Erg oude eikenbomen

Verderop kom je een stukje met erg oude eikenbomen tegen.  Daarna kom je door het Borkeldveen en ook dat is een erg mooi gebied.  Het is eigenlijk een uitloper van de Sallandse Heuvelrug, met de Friezenberg op 40 m NAP als hoogste punt.

Daarna wordt het tijd voor de lunch. Bij een meertje is een bankje. We worden gezelschap gehouden door 2 zwanen die overigens geen nest hebben, hetgeen ons verbaast. Zeker geen zin dit jaar.

Borkeldveen

Door een wat opener en licht glooiend gebied gaat het verder naar Markelo. Dat ligt te midden van 5 heuvels. Markelo blijkt een van oudsher katholiek bedevaartsoord te zijn. Op één van de heuvels is nog een kapel te vinden met een Mariabeeld. Twente is van oudsher ook een katholiek gebied. We zagen eerder al in 2015 in Zwillbrock, tijdens een etappe van het Noaberpad, dat er vlak over de grens in Duitsland vluchtkerken waren, waar de katholieken terecht konden.  Na de Kattenberg lopen we op de Schipbeek aan, een kanaal gegraven in de 15e eeuw in opdracht van het stadsbestuur van Deventer (die hier kennelijk nogal wat te vertellen hadden).  Bedoeld om verkeer met Twente mogelijk te maken, middels de zompen.

De kruising van de Schipbeek met het Twentekanaal.

Verderop kruist de Schipbeek het Twentekanaal. Volgens het boekje wordt de Schipbeek onder dat kanaal doorgeleid, en ik ben benieuwd hoe ze dat doen. Maar dat valt nogal mee. Er staat aan beide zijden een klein gemaaltje om water heen en weer te pompen en zo de stroming in stand te houden. Niks onderdoor geleiding.

Havezate Westerflier

Nog weer verder worden we door een stuk bos geleid dat hoort bij Havezate Westerflier.  Het landgoed wat erbij hoort en de havezate zijn  particulier bezit van de familie Schimmelpenninck. 

De boerderijen zijn te herkennen aan de zwart-witte luiken.

De havezate lag in de Hanzetijd aan de Hessenweg tussen Deventer en Münster en er werd tol geheven. Een wagen op 4 wielen kostte 10 cent, een koe 2,5 cent en een schaap 1,5 cent.

 




Havezatenpad-9

Zaterdag 9 mei 2020, van Nijverdal naar Rijssen (22,3 km)

Het gaat lekker op dit wandelpad, alweer de 9e etappe. 

De koffie scoren we deze keer bij een pompstation in Nijverdal. De horeca is nog steeds gesloten natuurlijk, zoals we kunnen zien als we per fiets door het centrum van Rijssen komen op het weg naar het beginpunt.  Maar eerst moeten we nog even een stukje op de route terug in Nijverdal, want daar hebben we de vorige etappe een Havezate gemist. Dat kan gemakkelijk even per fiets, want dat stuk hadden we al wel gelopen natuurlijk. Smokkelen mag niet, weten we onderling!

De ruïne van een Havezathe

Het gaat om landgoed en Havezate Eversberg, dat door Thomas Ainsworth, de grondlegger van de textielindustrie in Twente, in 1835 werd gehuurd. Hij stichtte tevens Nijverdal. De textielindustrie begon ook hier in Nijverdal en dat is toch echt Salland en  geen Twente! Helaas, het boekje beweert dat de Havezate in 1889 is gesloopt en dat in 2005 werd besloten het te herbouwen. Nou, dan zijn ze nog niet ver opgeschoten. Het vinden van de ruïne kostte nog wat moeite, want we zochten een echte Havezate natuurlijk. Een passerende jongen uit Nijverdal hielp even.

Mogelijk broedende kraanvogels

Al met al is het nu 11:20 uur geworden voor we gaan wandelen. Gelukkig zal het niet echt warm worden (een graad of 26) dus vooruit maar. Dat hebben we op de Lahnsteig wel anders meegemaakt (zie deze link). Volgens de route moeten we nu door het Notterveen, maar dat feest gaat niet door. Landschap Overijssel heeft het pad door het veen afgesloten vanwege broedende kraanvogels.  De terugweg door het veen via een ander pad is echter een zandpad met een fietspad ernaast en daar mag wel verkeer komen. We lopen dat stuk van een km of twee dan maar op en neer.

Het Notterveen met schaapskudde

Halverwege gaan we lunchen op een plek met wat bankjes. Naast ons zitten 4 oudere lokalo’s te kletsen op z’n Sallands (of Twents, dat kan ik niet bepalen). Die taal wijkt niet zoveel af van het Drents, merk ik. We zitten tenslotte in het Nedersaksisch taalgebied, waar overigens erg veel dialecten van zijn, zie ik op internet.

Na de lunch maar eens stevig doorstappen, want we hebben nog maar een km of 6 gelopen nu. We kruisen de erg drukke N35 van Hengelo naar Zwolle. Verderop kom je weer in een prachtig gebied terecht.

De “nieuwe” Havezaten

Dat hebben sommige kapitaalkrachtige Nederlanders ook gevonden, want je ziet hier wat Havezaten-nieuwe-stijl!. Soms moeten we een stukje langs de rand van weilanden lopen, waar toestemming voor is gevraagd. Bij Rijssen passeren we eerst de drukke spoorverbinding van Deventer naar Enschede en Duitsland en gaan wat oostelijk om later via weer een stukje Regge weer op Rijssen aan te lopen. Daar staat nog een pelmolen waar vroeger lijnzaad, koolzaad en gerst werd verwerkt. Ligging aan de Regge was daarvoor erg handig. Langs de oostkant van Rijssen gaan we terug naar de auto.

 




Havezatenpad-8

Donderdag  23 april 2020, van Lemele naar Nijverdal (20,3 km)

De erg frisse groene kleuren rond deze tijd.

Wederom een prachtige dag. We hebben toch een geweldige maand, qua weer, zodat je gelukkig niet steeds binnen hoeft te blijven. Het zal zo’n 23 graden worden, een ideale wandeltemperatuur. We staan om 6 uur op, want het is toch 1,5 uur rijden met de auto voor je ter plekke (op het eindpunt) bent en daarna ben  je nog een klein uur per fiets onderweg voor je kunt starten met de wandeling. In dit geval starten we om 10:40 uur. Wat natuurlijk ook helpt is, dat er geen terrasbezoek mogelijk is. De koffie wordt dan ook thuis al opgedronken.

Nog meer fris groen

We zitten ter hoogte van de Lemelerberg en de Archemerberg, heuvels die je in de verte goed ziet liggen. We lopen min of meer langs de Regge en zo nu en dan kom je een stuw en (soms) een vistrap tegen.  Bij Hancate vind je er zo eentje. Daar passeert de Regge het (noordelijk) Overijssels kanaal. Het varen op de Regge was vroeger voor de schippers erg lastig.  Ze gebruikten een zomp, een platbodem met erg weinig diepgang, die soms met paarden over de ondiepten werden getrokken. Dat is nu allemaal verleden tijd.

Heel erg jong veulentje moet leren galopperen

Na de Rhaander Esch, een mooie es die met 20 meter hoogte in dit redelijk vlakke stukje land wel opvalt, wordt het tijd voor de lunch. Wegens gebrek aan bankjes (alweer), dan maar zittend tegen een houten hek aan. Verderop moeten we het pad, dat hier een fietspad is, delen met vele fietsers. Het is druk hier. Elke keer even de berm in om de 1,5 meter te handhaven. Wat zou helpen is, als achteropkomende fietsers even bellen om hun komst aan te kondigen, maar dat gebeurt niet altijd. In Nijverdal worden we door wat parken gestuurd. We merken weinig van de bebouwde kom hier. Aan de oostkant van Nijverdal stoppen we na 20 km.

 




Havezatenpad-7

Donderdag 16 april 2020, van Holt naar Lemele (22,4 km)

Moeder Meerkoet met 6 piepkleine jongen

Wederom was er een mooie dag in aantocht, dus “Hup naar buiten”, conform het motto van een lezing in de Schutse in Leek die Renée op 6 maart hield, waar ze apps demonstreerde voor de fietsers en wandelaars onder ons. Zoals de Alle Bankjes app, erg handig als je even ergens wilt rusten en een bankje zoekt.  Een hele vooruitgang als je niet gehinderd wilt worden door de wet van de bankjes

In tegenstelling tot de vorige etappe zien we nu toch kans wat eerder te beginnen, namelijk al (!) om 10:50 uur. 

Pasgeboren lammetjes

We lopen eerst weer een stuk door de uiterwaarden van de Vecht. Natuurbeheer is bezig de klok terug te draaien, want ook hier is de Vecht vroeger rechtgetrokken voor de scheepvaart. Je ziet hier en daar nog de afgesloten slingeringen van de rivier, zoals bij het oude dorpje Varssen. We lopen hier tegen een probleempje aan. De bordjes sturen ons op een splitsing naar rechts en zowel GPX als routeboekje sturen ons naar links. Nou is ons boekje uit 2006, maar ook de wijzigingen op de route die op een site worden bijgehouden en die ik altijd bij me heb, geven geen uitsluitsel. De routecoördinator besluit om de GPX maar te volgen. Later blijkt dat de wijziging is veroorzaakt door de kruising met de N48 (Hoogeveen naar Raalte), wat inderdaad een gevaarlijke oversteek is, zeker als het erg druk is.

Havezate Het Laer

Op een bankje langs het Ommerkanaal eten we, zoals gewoonlijk,  de meegenomen boterhammen op en wandelen daarna door Ommen. Wat opvalt is de enorme rust in het centrum. Het is daar anders altijd druk met toeristen en die zijn er nu niet. Na de brug over de Vecht hier te zijn overgestoken, komen we al snel bij Havezate Het Laer. De havezate dateert uit de 13e eeuw, het huis dat er nu staat is uit de 17e eeuw en was van de familie Van Pallandt. Nu is het in bezit van de gemeente en wordt gebruikt voor o.a. trouwerijen en bruiloften.

Kasteel Eerde

Verderop volgen we de Regge, die bij Ommen in de Vecht uitmondt. En we moeten zelfs wat klimmen en dalen. De Regge breekt hier door een stuwwal heen met o.a. de Archmerberg en de Besthmenerberg. We komen al in de buurt van Lemele en de Lemelerberg, dus dat het heuvelachtiger wordt is niet zo raar! Wat verderop komt alweer een Havezathe in beeld, kasteel Eerde. In de 14e eeuw heeft roofridder Evert van Essen hier al een versterkt huis laten bouwen. In de 18e eeuw werd er een landhuis van gemaakt door de Baron van  Pallandt. Nu is het in bezit van Natuurmonumenten.

Na het passeren van de Archemer stuw met vistrap komt er een lang recht stuk langs de Regge en na in totaal ruim 22 km zijn we terug bij de auto.