Fietsreis naar Rome, étappe 4

Zondag 3 augustus, Gennep naar Melick, 92 km.

Onweer in Melick
Onweer in Melick

Vandaag gaan we het laatste stuk in Nederland doen, en dan morgen verder naar Duitsland. De route gaat door de Maasduinen en we passeren 3 keer een Maaspontje op weg naar het zuiden. We rijden door Venlo (leuk centrum), maar hebben daar geen tijd voor een pauze en stomen door naar Roermond. Gelukkig is het vandaag wat minder drukkend dan gisteren en rijden we in zonnig weer van 25 graden C. Onderweg heb ik wel wat gedoe met mijn routeplanner (Locus App). Bovendien is mijn datalimiet bereikt en daar moet ook even iets aan gebeuren. De Locus app bevalt goed, ik heb de GPX coördinaten van Reitsma gedownload en ik hoef alleen maar te zorgen op het blauwe lijntje te blijven. Maar die app had ik 1,5 dag van tevoren nog geladen. Ik wilde eerst met OSMAND werken maar besloot op het allerlaatst toch tot een wisseling van app. Tja, en dan ken je dat ding nog niet goed genoeg natuurlijk.

We gaan in Melick op camping “van Kempenhof” staan. Alweer een geweldig leuke camping, niet al te groot, met prachtige plekjes en een buitengewoon vriendelijke ontvangst. Annex aan de camping is een bosbessenkwekerij – en ook tussen de veldjes stonden bosbessenstruiken. We waren er precies op het goede moment: de bosbessen waren rijp, en we mochten er zomaar van plukken (wat we natuurlijk ook deden voor het ontbijt, lekker, in de yoghurt).

Rond 20 uur komt er zwaar onweer opzetten, dus vandaag binnen in de tent eten. Een flink deel van de nacht blijft het regenen, maar de tent houdt zich prima. Naast ons staan 2 aardige stellen van onze leeftijd die samen fietskamperen. Ze blijken de route naar Rome al te hebben gedaan! En nu zijn ze op weg naar Barcelona. Ze denken er 8 weken over te gaan doen. Goed hoor!




Fietsreis naar Rome, étappe 3

Zaterdag 2 augustus 2014, Doesburg naar Gennep, 77 km.

Rock concert in Gennep
Rock concert in Gennep

Een prima nacht op de mini-camping, waarbij we onszelf heel gelukkig prijzen met de nieuwe slaapzakken. Wat een verademing. Wel werden we zo nu en dan uit de slaap gehouden door gakkende ganzen – de camping lag aan de IJsseldijk en aan de andere kant van de dijk hadden we al heel wat ganzen gezien. Die gaan kennelijk dag en nacht door met van alles en nog wat met elkaar te bespreken …

Doesburg is een alleraardigst oud Hanzestadje en de route loopt er ook doorheen. Op een caféterras raken we aan de praat met een oude dame van 88, die nog overal heen fietst. Leuk is steeds de reactie van mensen als je vertelt dat je op weg bent naar Rome. Vaak word je aangesproken omdat de mensen de voortassen aan de fietsen zien of de slaapzak achterop, en je dan meteen al indelen bij de fietskampeerders. Fietsers die in hotels of B&B’s overnachten rijden meestal zonder voortassen.

Via Westervoort gaat het naar het veer over de Rijn bij Millingen. Vandaar naar Zyfflich in Duitsland en daar pakken we Reitsma’s route op. Die loopt om Nijmegen heen, door stukken van Duitsland. Je passeert een paar keer de grens. Daar begint het ook even stevig te regenen en moeten de regenkleren aan. Lang duurt het echter niet en even later kunnen ze ook al weer uit. Als we in Gennep aankomen, blijkt op de markt een podium te staan waar verschillende rock en R&B groepen optreden. We gaan 1,5 uur op het terras zitten en luisteren naar een Duitse band uit Solingen, met o.a. Hey Joe van Jimi Hendrix. Het is goed toeven daar achter een glas koude witte wijn. Ook leuk zijn 3 ooievaars (2 ouders en 1 jong), die aan het vliegen waren en nu weer op het nest boven op het stadhuis neerstrijken. Het jong is kennelijk de herrie van de muziek wat teveel, want die gaat op een schoorsteen verderop zitten. Later zien we hoog in de lucht nog 2 jongen cirkelen.

Daarna door naar camping “de Bloksberg” even buiten Gennep. Bij opkomend onweer moeten we snel de tent opzetten, maar dat lukt ons nu wel. Binnen 5 minuten staat hij. Veel stacaravans hier, maar het is een rustige camping. Dat zien we graag want meestal zijn we te moe om nog even lezen (we hebben e-books op de smartphones bij ons, geen papieren boeken, daar is geen ruimte voor!), en liggen we om 22 uur al te slapen.




Fietsreis naar Rome, étappe 2

Vrijdag 1 augustus 2014, Zwolle naar Doesburg, 88 km

De minicamping in de buurt van Doesburg
De minicamping in de buurt van Doesburg

Vannacht hebben we enorm slecht geslapen. Wat blijkt: onze nieuwe lichtgewicht slaapzakken, dit jaar gekocht, blijken volledig van polyester materiaal te zijn, en we zweten ons werkelijk stuk in die dingen. Bovendien hebben ze een boven- en onderkant en kunnen we ze niet aan elkaar ritsen om er een 2-persoons slaapzak van te maken. En dat willen we nu juist wel. We overleggen even. Er zit een winkel van “de Bever” in Zwolle en we besluiten om toch maar nieuwe slaapzakken aan te schaffen.

Verder hebben we geen klachten. De tent is uitstekend en ook de fietsen gedragen zich goed. Dus Zwolle ingereden, eerst even koffie gedronken bij Van Orsouw (natuurlijk met een echte orsolino) en daarna shoppen! We nemen nu slaapzakken van donsmateriaal. Die zijn wel duur, maar het moet maar. De Jumbo even verderop heeft een postagentschap en de oude slaapzakken gaan op de post retour naar huis. Al met al is het rond 12 uur dat we pas kunnen vertrekken. Via de LF3 Hanzeroute, die loopt van Kampen naar Millingen,over de IJsseldijk op weg naar Wijhe, Olst, Deventer en Zutphen. In Deventer nemen we weer een ijsje en doen de boodschappen voor het eten. Achter Zutphen raken we de route even kwijt. We rijden naar Brummen en kunnen daar de route weer oppakken. Daar gaan we ook met een veer over de IJssel, naar Bronckhorst.

Als we Doesburg naderen, waar volgens de ACSI en/of ANWB app 2 campings liggen, komen we een kleine camping tegen die langs de route ligt. Het is mini-camping ’t Hofke, gerund door de dames Tonny en Janny. Kleinschalig, maar wel van alle gemakken voorzien (tot en met een magnetron en een koelkast voor de gasten, en allerlei leuke kleine handigheidjes). En op het veldje stonden diverse fruitbomen, appels en peren, allemaal al rijp (alles is vroeg, dit jaar). Het sanitair is prima. Het weer was vandaag weer geweldig hoewel enigszins erg warm. Maar geen regen of buien.




Fietsreis naar Rome, étappe 1

Donderdag 31 juli 2014, Leek naar Zwolle

We gaan vertrekken!
We gaan vertrekken!

Vandaag gaat het dan gebeuren. De reis naar Rome gaat starten. We hebben de afgelopen dagen de fietsen en bagage gereed gemaakt en kunnen op weg. Rond 9 uur rijden we de straat uit. We gaan in Norg het  Lange afstands fietspad nr 9 oppikken, dat ons naar Zwolle zal brengen. Die route loopt van Nieuweschans naar Breda. En het blijkt een route te zijn die ons door de mooiste stukjes van Drenthe voert. Die plekken kenden we al van andere fietstochten, maar het is verrassend dat de LF9 (kennelijk net als de andere LF’s) dat dus ook doet. Iets om te onthouden als we meer fietskampeertochten in Nederland willen gaan maken. De route van LF9 voert ons over het Fochteloërveen, over de heuveltjes van Appelscha , en door de bossen bij Diever en Havelte. Het fietsen over een LF gaat minder snel en je maakt meer kilometers dan fietsen langs de Drentse Hoofdvaart bij Smilde (om maar eens wat te noemen), maar het is wel veel leuker.

In Meppel nemen we een ijsje en doen we boodschappen voor het avondeten. We willen ook ons eigen potje koken onderweg! Via Hasselt rijden we over de dijk naar Zwolle en dan moeten we over de Vecht via een pontje. De 2 dames die het pontje bedienen vertellen Renée dat het pontje oorspronkelijk over de Willemsvaart in Zwolle voer. Die Willemsvaart is nu gedempt, maar was toen nog een vaarweg. En Renée kent dat pontje omdat ze er elke dag als kind ermee naar de lagere school moest.

Rond 19 uur zijn we op de camping Agnietenberg vlakbij Zwolle. Na het opzetten van de tent en douchen eerst maar een goed glas wijn op een terras om dag 1 te vieren! Daarna moeten we ons nog haasten want rond 21:30 uur wordt het al donker. Na het eten meteen plat zo ongeveer. Na zo’n tocht kun je wel slapen ook natuurlijk.




Vakantie 2014, Baden Württemberg-7

Dinsdag 24 juni 2014,  Fietstocht langs de Donau bij Leipheim.

Ulm eo - zomer 2014 (224)Onze laatste dag van de vakantie. Morgen gaan we opbreken en weer terug naar huis. Maar eerst vandaag nog een mooie fietstocht over de Donau Radweg. Geen lastige beklimmingen vandaag, gewoon een relaxed bejaardentochtje. En omdat we langs de Donau fietsen zal dat geen probleem geven. Per auto naar Leipheim en vandaar de Radweg een stukje gereden tot aan Offingen en daarna via Günzburg weer terug. In Günzburg uiteraard weer koffie met taart, een goede gewoonte in Duitsland, waar het eten altijd lekker smaakt!

Totaal gereden 43 km.




Vakantie 2014, Baden Württemberg-6

Zaterdag 21 juni 2014, Fietstocht naar Blaubeuren en Laichingen

Ulm eo - zomer 2014 (181)
Zweefvliegveld van Sonderbuch

Na de inspannende fietstocht van zondag j.l. Gaan we de “hellingproef per fiets” nogmaals doen, maar nu op een wat gemakkelijker manier. We fietsen daarvoor vanaf de camping eerst naar Blaubeuren waar we de vallei van de Blau, een zijriviertje van de Donau, induiken. Je daalt dan van 740 m naar 500 m. Vlak voor het dorpje Sonderbuch komen we een vliegveldje tegen voor zweefvliegers die hier met een lier omhoog worden getrokken. Een mooie plek om op een bankje even te gaan lunchen.

Ulm eo - zomer 2014 (186)De afdaling naar de vallei is weer erg steil (8%), maar dat is geen probleem natuurlijk. De weg terug gaat via ons wandelpad van dinsdag j.l. Je stijgt naar 800 m over een afstand van zo’n 10 km, dus dat is geen probleem. Vlak voor het dorpje Heroldstatt krijgen we nog even een paar erg steile hellingjes voor de kiezen. En ook naar Laichingen komen we daar nog een paar van tegen. In Laichingen aan de koffie met taart natuurlijk! En vandaar naar de camping is nog maar een klein stukje.

Totaal 42 km gereden in ongeveer 5 uur.




Vakantie 2014, Baden Württemberg-5

Donderdag 19 juni 2014, fietstocht in de omgeving.

Ulm eo - zomer 2014 (135)De fietstocht vandaag gaat door de heuvels van dit gebied. We blijven op de hoogvlakte van zo’n 700 m, is het idee, en we gaan geen dalen in. We willen eens zien hoe dat gaat. Vanuit de camping gaat het richting Berghülen en Blaubeuren. Toch ook hier veel korte hellingjes van een paar 100 m die volgens ons ook zomaar 8% of meer doen. Voordat we bij Blaubeuren de vallei inrijden keren we terug, passeren de camping weer en rijden vervolgens nog naar Laichingen en terug.

Ulm eo - zomer 2014 (138)In Laichingen koffie/thee en lekkere taart.

Totaal 23 km en 6 uur gereden.




Vakantie 2014, Baden Württemberg-4

Dinsdag 17 juni 2014, wandeltocht bij Blaubeuren.

Ulm eo - zomer 2014 (96)Vandaag wederom een wandeltocht (we wisselen fietsen en wandelen deze vakantie om beurten af). We beginnen in Blaubeuren, alweer een plaatsje met een oude kern van vakwerkhuizen. We gaan door een dal langzaam omhoog van 500 naar 700 m, op weg naar de Sontheimer Höhle. Daar zit een caféetje waar we wel even kunnen pauzeren, denken we. Maar dat is alleen in het weekend open. Geen koffie dus, maar water dat we altijd zelf bij ons hebben. Er valt een klein buitje en we schuilen even onder een afdakje van het café.
Daarna verder en via een andere route keren we terug naar Blaubeuren. Het laatste stukje gaat steil naar beneden en net nu barst er een onweer los met erg veel regen. De bergstokken komen weer erg van pas. We hebben wel regenjasjes bij ons, maar de regenbroeken zitten nog in de auto. Niet handig want zo wordt je toch nog kleddernat. Altijd de regenbroeken in de rugzak meenemen! Ze wegen niets en kosten nauwelijks ruimte.

Vanwege de nu natte broeken toch maar even terug naar de camping en droge broeken opgehaald. Daarna opnieuw naar Blaubeuren voor een Eiscafe/tröckenes Weisswein. En even gekeken naar de WK wedstrijd.

Totaal 23 km gelopen in 6 uur tijd.

De gelopen route:




Vakantie 2014, Baden Württemberg-3

Zondag 15 juni 2014, Fietstocht vanuit Tübingen (52 km).

Ulm eo - zomer 2014 (86)Vandaag wordt een echte krachtproef. Volgens deel 1 van het boekje van Reitsma (“Reitsma’s Route naar Rome”) is de enige zware etappe vóór de Alpen de beklimming van de Schwäbische Alb. En aangezien we hier in de buurt staan had ik besloten dat we die tocht als proef maar eens moesten doen. Het zware gedeelte is een helling van 4-8% gedurende zo’n 6 km.

We beginnen in Tübingen waar de etappe van Reitsma ook begint en het begin is vrij ontspannen. Zoals Reitsma al aangeeft, overbrug je de eerste 100 hoogtemeters over een lengte van zo’n 18 km, en daar merk je niet zoveel van. Na Talheim wordt het andere koek en begint de helling. Hier rijdt ook autoverkeer, maar door de zondag valt dat wel mee.

Een paar zaken vallen op bij dit fietsen. Renée heeft 2 kleinere versnellingen dan ik (zie ik, achter haar rijdend) en mijn kleinste verzet doet het niet. Ik krijg maar nauwelijks de trappers rond. Even gestopt en met de hand dat verzet erop gezet. Dus toch maar even de verzetten wijzigen voor de bergen. Ook Renée mist nog wat kleinere verzetten. Maar al met al het is toch wel te doen blijkt nu. Renée had de nodige angst van te voren, maar ook zij heeft nu het idee dat ze het aankan. Mijn stelling: als we dit aankunnen, kunnen we ook over de Alpen. We zullen zien hoe het loopt!

In Melchingen gaan we maar eens koffie drinken en om dit heuglijke feit te vieren.

De terugreis is een makkie natuurlijk. En daarna gaan we Tübingen nog even bekijken. Een leuk en oud stadje. Totaal 52 km gereden en 5 uur onderweg.

Gereden fietsroute:




Vakantie 2014, Baden Württemberg-2

Vrijdag 13 juni 2014, Wandeling Machtolsheim, 20 km.

Ulm eo - zomer 2014 (59)Er is een mooie wandelroute die vlakbij de camping begint volgens het Kompass wandelboekje, en die gaan we vandaag doen. Wegens ontevreden met het Rother boekje hebben we een ander boekje gekocht. Helaas kost het de nodige moeite om het begin te vinden, de kaartjes in het boekje zijn niet al te duidelijk, maar uiteindelijk, met wat hulp van de OSMAND navigatie van de smartphone, vinden we het begin. Die navigatie blijkt bijzonder handig te zijn, zo leren we deze en volgende dagen.

Overigens is het meer geknoei van de route-coördinator annex navigator geloof ik, dat het zoveel moeite kost. De route gaat door het Langes Tal naar Hubsches Stein en dan door een ander dal naar Merklingen. Het is werkelijk een plezier om met dit weer, zo rond de 22 graden, door dit heuvelachtige landschap te wandelen. Via Machtolsheim gaat het terug naar de camping. Vlakbij de camping zien we een horde schapen (wel een stuk of honderd) met veel geblaat verweid worden door een schaapsherder met z’n 2 honden. Een leuk gezicht! Totaal 20 km gelopen in bijna 5 uur.

 

Gelopen route: