Fietsen naar Rome

Zie voor andere delen van deze reis deel 2 (2015) , deel 3 (2016) en deel 4 (2017)

1. Aanleiding

De fietsroute naar Rome
De fietsroute naar Rome

In 2014 zijn we begonnen aan onze fietsreis naar Rome. De meest directe aanleiding was een lezing van Rosita Steenbeek, de schrijfster, op de Fiets- en Wandelbeurs in de Rai in 2013 in Amsterdam.

We komen daar elk jaar om nieuwe snufjes te zien en ideeën op te doen. Het is een erg leuke beurs – je ziet er eigenlijk alleen maar mensen die echt wandelen of fietsen. Heel wat anders dus dan de vakantiebeurs in de Rai. Er worden veel lezingen gegeven door ervaren fietsers en wandelaars, met veel praktische tips en ervaringen. Heel inspirerend!

Zoals gezegd was Rosita Steenbeek de aanleiding. Zij las enkele stukjes voor uit haar boek “Amsterdam – Delphi” en zag er tijdens de lezing met een mooi jurkje, netkousen en pumps nou niet precies uit als iemand die (in haar geval) even naar Delphi in Griekenland fietst. Maar ondanks gezondheidsproblemen in het verleden zoals een hersenbloeding en een gebroken rug, had ze het wel gedaan. We kochten haar boek en stonden nog even met haar te praten. Ik (Renée) vertelde dat ook wij wel een (vage) droom hadden om naar Rome te fietsen, maar dat tegelijkertijd de Alpen toch nog steeds wel een soort onoverkomelijke hindernis vormden. Ze benadrukte, zoals ze ook al tijdens de lezing had gedaan, dat, als zij het kon, iedereen het kan (wat ik overigens nogal betwijfel, want ze is wel een doorzetter met een bijzonder sterke wil). En ook dat je onderweg sterker wordt, zodat je, tegen de tijd dat je bij de Alpen bent, al veel meer kunt dan toen je vertrok uit Nederland. Beide statements bleven wel hangen. En toen we haar boek helemaal lazen ging het wel steeds meer kriebelen. Net als trouwens het boek “De filosofie van de heuvel” van Ilja Leonard Pfeiffer die van Leiden naar Rome was gefietst, dat we direct daarna gelezen hebben. En toen wilden wij ook …

2. De reis

Wij zullen ongeveer 3 jaar nodig hebben om de reis te maken. Dit jaar (2014) hadden we maar 1 week beschikbaar en zijn we gefietst van Leek naar Koblenz. Het plan is dat we de komende jaren steeds ongeveer 14 dagen zullen fietsen. Als het goed is zijn we dan over 2 jaar aangeland in Rome. We maken voor de route gebruik van de boekjes van Reitsma. Die begint in Amsterdam. Wij startten in Leek en zijn via een paar Lange Afstand Fietspaden, in dit geval LF9 (Norg naar Zwolle) en LF3 (Zwolle naar Millingen), naar de oostkant van Nijmegen gereden waar we de route van Reitsma oppikten.

3. Overzicht etappes 2014

Etappe Datum van naar Km’s Link
1 31-07-2014 Leek Zwolle 118 Link
2 01-08-2014 Zwolle Doesburg 88 Link
3 02-08-2014 Doesburg Gennep 77 Link
4 03-08-2014 Gennep Melick 92 Link
5 04-08-2014 Melick Nideggen 105 Link
6 05-08-2014 Nideggen Remagen 81 Link
7 06-08-2014 Remagen Koblenz 45 Link

Totaal gereden in 2014: 606 km.

4. Navigatie

  • Naast het boekje van Reitsma (3 delen) gebruiken we  een Android smartphone met navigatie. Navigatie gebeurt met de app Locus van Assam Software. Er is een gratis versie en een betaalde App van € 7,50. Die laatste gebruik ik.  Kaarten moet je kopen en kosten een paar cent (Italie bijv. kost € 0,69). De app voldeed erg goed!
  • Internet kosten. Locus gebruikt Internet om onderweg delen van de kaarten de downloaden. Bijvoorbeeld bij het inzoomen. Nu datakosten niet zo hoog meer zijn is dat wel acceptabel. Voor mijn (goedkope) abonnement bij Telfort met 100 MB per maand moest ik een paar keer extra data bijkopen. In 2014 was dat binnen Nederland 250 MB extra en in Duitsland  2 x 100 MB voor in totaal 15,-.
  • De GPX data van Reitsma zijn gedownload, waardoor je simpelweg alleen maar het blauwe lijntje in de gaten hoeft te houden. Zoeken we een camping of adres buiten de route, dan gebruik je de Locus als routeplanner.
  • Omdat de accu van mijn smartphone bij normaal gebruik het net 1 dag volhoudt heb ik een extra accu bij mij in het stuurtasje. Die heeft een capaciteit van 5200 mAh en dat is meer dan genoeg. Met een USB snoertje is die aangesloten. Verder is het niet nodig onderweg het scherm van je smartphone continue aan te hebben. Als ik wil kijken druk ik even op het knopje aan de zijkant en heb meteen beeld.
  • De smartphone zit in een houder die weer aan mijn “ossenkop stuur” is bevestigd. Dat werkt erg goed. Helaas niet waterdicht, dat moet volgend jaar beter! Zie laatste foto van dit bericht.

5. Uitrusting

We hebben aan bagage 40,4 Kg bij ons, verdeeld over de tassen. Het gewicht van de tassen is 7,2 Kg. Netto dus 33,2 Kg aan bagage aan boord.

  • Fietsen: gewone sportieve fietsen met velgremmen en 3×8 versnellingen. Renée heeft een damesfiets met gewone instap, niet zo gebruikelijk met voortassen aan je fiets. De fiets is daardoor wel wat instabieler, maar het is te doen. Op beide fietsen zijn low-riders gemonteerd voor de voortassen. Naast een extra achterstandaard op Wim’s fiets en een zwaardere standaard voor Renée verder geen aanpassingen aan de fietsen. Voor de Alpen willen we nog wel wat aan de versnellingen doen (bergverzet o.i.d).
  • Bidonhouders. De standaard houders zijn geschikt voor (in onze ogen) te kleine bidons. We hebben ze vervangen door grotere zodat er een literfles water in past. En zoveel  water heb je op warme dagen wel nodig ook, en ze worden dan onderweg nog weer bijgevuld!
  • Tent: Kaikkiala Tripole 3, een 3-persoons tent. Wij wilden iets meer ruimte dan een 2-persoons tent. Het gewicht is 3,5 Kg. Hij bevalt erg goed.
  • Stroomvoorziening. We hebben ieder een smartphone bij ons en vanwege de routeplanner in één van de telefoons voor onderweg nog een extra accu. Die moeten ’s nachts allemaal opgeladen worden. Hiervoor hebben we 15 meter dunne kabel (3*0,75) bij ons met een blauwe EURO stekker eraan (nodig voor de camping). Zo’n kabel met stekkers moet je zelf maken want die zijn niet te koop. En een standaard caravankabel is veel te zwaar. We kamperen ook altijd op een plek met stroomvoorziening, i.t.t. de meeste fietskampeerders. Wel even opletten waar de stroomaansluiting zit als je een plekje zoekt. Die zitten niet op elk tentveldje.
  • Boeken. Een teer punt voor met name Renée. Normaliter hebben we op de camping ieder een krat met boeken bij ons. Met fietskamperen kan dat natuurlijk niet. Oplossing: alle boeken die we meewillen als e-book in de smartphone.

 

image_pdfimage_print

3 antwoorden op “Fietsen naar Rome”

  1. Een hele prestatie hoor! We nemen ons ‘petje’ er voor af!
    Hoor steeds meer mensen die lange fietstochten maken (o.a. mijn broer met echtgenote een rondje IJsselmeer)
    Wie weet gaan de tochten van Rix en mij ook wat langer worden…?

  2. Wat een prestatie !
    Lily en ik zijn zeer onder de indruk en dit is nog niet alles: Er komt nog meer !
    Mooi verslag met prachtige foto’s, ga zo door, Hans en Lily Breure.

  3. Er zijn vast meerdere wegen die naar Rome leiden, maar dit is wel een bijzonder mooie! Prachtig project (mooie foto’s ook) en leuk om jullie zo te volgen. Tot snel!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *