Wandeltocht Rheinsteig, april 2013, dag-1

Zaterdag 27 april 2013, Rüdesheim  am Rhein naar Lorch  (27 km).

Rüdesheim am Rhein

Gisteravond zijn we in Rüdesheim aangekomen. We waren overdag Mainz wezen bekijken en hadden daar ook gegeten. Beetje laat gearriveerd in het hotel!

Het was een prachtig hotel, twee wasbakken maar liefst! ’s Morgens zoals gebruikelijk op dit soort tochten eerst naar de bakker voor broodjes en naar de supermarkt voor kaas. Onderweg hebben we dan de lunch bij ons en verder niets nodig.

Allereerst naar abdij van Hildegart von Bingen (Bingen ligt aan de overkant van de Rijn), met een prachtige koepel beschildering. Hiervoor lopen we wel een stukje terug op de route maar dit wilden we niet missen.
Terug naar het dorp (Wim was z’n zonnebril vergeten!) en via de Rijnkade (veel toeristen op weg naar de Lorelei) weer omhoog naar het Niederwald Denkmal, ook wel Germania geheten. We vonden het nogal heel protserig.
Daarvoor eerst nog koffie gedronken bij een restaurantje met prachtig uitzicht – het begon daar om 11.30 uur al aardig vol te lopen voor de lunch (die mensen kwamen via de kabelbaan naar boven, niet zoals wij zwoegend door de wijngaarden)
’s Morgens was het, ondanks de regen, nog een redelijke temperatuur – s middags werd het wel een stuk kouder – het voorspelde koufront trok over
Wél overal prachtig groen – veel beukenbossen met allemaal nieuwe blaadjes. En overal bloeiende bomen.
Mooie vergezichten over de Rijn, waarvan we nu ook goed konden zien hoe druk bevaren hij is.
Storend is wel, dat het de hele dag licht regent. Renee kan een hoesje over de rugzak doen, maar Wim heeft die niet. Verbeterpuntje!
Door het zweten wordt je binnen in de jas toch ook nog wel nat (Wim).
De broeken houden zich geweldig. Ondanks de lichte regen worden ze toch niet nat. En dat scheelt dus toch een regenbroek, waarmee je nog meer zou zweten.

Om een uur of half 6 waren we in Lorch. Het hotel bij een Weingut bleek gerund te worden door een buitengewoon vriendelijke vrouw van Nederlandse afkomst. Haar vriendelijkheid kon helaas niet goedmaken dat het er een behoorlijke zooi was – we gingen op zoek naar een andere plek om te eten. En eigenlijk tegen de verwachting in vonden we een geweldig restaurantje, waar we een fles Weisburgunder uit de streek bestelden, waar Wim 2 wild-worstjes mit Sauerkraut en aardappelpuree kreeg en ik Käseklösse op salade. Lekker.
s Nachts was het vooral een beetje storend dat de trein steeds ongeveer door onze kamer reed.
Onze voeten hielden zich goed vandaag. Geen blaren!
De tocht was 27 km, en omdat we er nog 3 bij lopen naar het restaurant hebben we dus ook al aan de 30 km eis voldaan.

Afbeelding 9 van 26

Statistieken van vandaag:

• Hoogtemeters:
  • Daalmeters:

27-04-2013 09:18 weergeven op een grotere kaart

Gegevens van de route vandaag:

• Afstand: 27,3 km
  • Tijd: 7 uur 43 minuten
  • Klim meters: 1230
  • Daal meters: 1224
  • Hoogste punt: 370 m
  • Laagste punt:  81 m

Hoogteprofiel (klik erop voor een uitvergroting) :

Hoogteprofiel dag-1

Eén antwoord op “Wandeltocht Rheinsteig, april 2013, dag-1”

1. Fijn om hiervan kennis te nemen en leuke foto s!