Zuiderzeetocht, etappe 4

Dinsdag 12 juli 2016, van Volendam naar Stavoren (55 km)

De zon boven de Zuiderzee
De zon boven de Zuiderzee

Het hotel hier is weer prima. Als we wakker worden hebben we een mooi uitzicht op het IJsselmeer met de opkomende zon erboven. Heel mooi (zie foto). Vandaag een wat kortere etappe dus we hoeven niet zo heel vroeg op. Om 8:30 op pad. Als we door Edam rijden komt ons een Duitse camper voorbij met de volgende tekst achterop:

  • Zu alt zum arbeiten
  • Zu jung zum sterben
  • Top Fit zum reisen

De koeien worden verweid
De koeien worden verweid

Dat spreekt ons ook wel aan natuurlijk. Onderweg naar Hoorn langs de zeedijk moeten we even wachten op een kudde koeien die verweid moet worden. We maken een praatje met de boer, die vertelt dat hij als jongen met de brommer ook eens de Zuiderzee op één dag met z’n vrienden is rondgereden. Ze waren bekaf toen ze om 00 uur weer thuis waren. Op onze vraag of zo’n weitje voor de koeien niet veel fijner is dan een loopstal antwoord hij bevestigend. Hij zou nooit aan een loopstal beginnen. Koeien als industrieel product vindt hij maar helemaal niks. Hij heeft bij z’n boerderij wel een behoorlijk grote boerencamping ernaast liggen, dus dat zal wel helpen.

Het is hier al weer volledig platteland. We zijn de randstad duidelijk uit (gelukkig). In Hoorn drinken we koffie op het mooie pleintje in de binnenstad met de Oude Waag. Dat gebouw stamt uit 1609. Al rondtrekkend rond de Zuiderzee krijg je wel veel verhalen te lezen over hoe het er hier vroeger aan toeging. Zoals de zeeslag bij Hoorn in 1573, toen de Geuzen een Spaanse vloot onder leiding van Bossu overwonnen. In de haven ligt in een museum een mooie kopie van een fluit, het standaard vrachtschip uit de Gouden Eeuw. Voor een rondleiding is helaas geen tijd, dus dat doen we later nog eens.

Enkhuizen
Enkhuizen

Via dijkweggetjes gaat het naar Enkhuizen. Meteen eerst maar de overtocht boeken, en er is plek genoeg op de boot. We kunnen wel even naar het Zuiderzeemuseum, dat bestaat uit een binnen en een buitenmuseum. We bekijken de klederdrachten van de verschillende zuiderzeestadjes. Voor het buitenmuseum is helaas geen tijd want de boot wacht om 16:30. Wel nog even tijd voor een terrasje, dat dan weer wel!

Om 167:30 vertrekt de boot naar Stavoren. Er zijn nog enkele routefietsers aan boord. Onderweg kan ik mooi nog wat plaatjes schieten van oude zeilschepen, die hier veel rondvaren. Het huren van zo’n boot voor gezelschappen (of opgeleid worden tot zeilmatroos) zit kennelijk in de lift.

In Stavoren de auto gepakt en in Lemmer nog even het einde van de reis gevierd met aan glaasje. Als afsluiting van weer een mooie fietsreis!

De kaart van de gereden route:

dag-4




Zuiderzeetocht, etappe 3

Maandag 11 juli 2016, van Amersfoort naar Volendam (91 km)

Amersfoort
Amersfoort

Het Mercurehotel is hoog, we zitten op de 10e etage en je hebt daardoor een mooi uitzicht naar het Noorden en Oosten. Je kunt zelfs de hoge flats van Almere zien. En ook de regenbuien die in die buurt voorbijtrekken. Om 7 uur aan het ontbijt en dat is prima. Rond 8 uur weer op pad. Via de LF9 terug naar Bunschoten en daar de weg naar Eemdijk genomen, waar de route doorheen komt. We hebben mazzel, want hier moet je met een pontje over de Eem, en op zondag vaart dat niet en moet je een heel stuk verder rijden. Er varen behoorlijk grote vrachtschepen door de Eem.

We gaan een stukje naar het Zuidwesten en kunnen constateren dat het nog harder waait dan gisteren. We hebben de wind nu pal tegen, en het is kracht 8 volgens ons, hetgeen te zien is aan de takjes die van de bomen waaien en datzelfde geldt voor de nog groene kastanjes. Gelukkig gaat het meeste van de route naar het Noordwesten of het Noorden, d.w.z. zo’n 60%. Kortom een kleine zomerstorm!

Vesting Naarden
Vesting Naarden

We gaan via Huizen, waar de koffie op ons wacht, langs de kust naar het vestingstadje Naarden. Ik (Wim) ben hier nog nooit geweest, maar Renée wel. In Muiderberg kunnen we het Muiderslot op een afstandje bewonderen.

Dit stuk loopt veelal Oost-West maar gelukkig zijn hier de nodige bossen, die de wind weghouden. Amsterdam zien we nauwelijks. We komen nog langs P&R Zeeburg waar we vaak parkeren als we in A’dam moeten zijn.

Het Muiderslot
Het Muiderslot

In Durgerdam hebben we een koffie/theepauze met uitzicht op het IJsselmeer. Daarna verder naar Monnickendam, waar we een ijsje eten, en naar Volendam. Dat is wel een erg toeristisch dorpje kunnen we nu constateren. Beiden zijn we hier een jaar of vijftig niet meer geweest. Renée had de kleinkinderen nog wel eens willen meenemen naar Volendam, maar nu ze het zelf meemaakt, ziet ze er maar vanaf.

 

De kaart van de gereden route:

dag-3




Zuiderzeetocht, etappe 2

Zondag 10 juli 2016, Zwolle naar Amersfoort (99 km)

Stadspoort van Kampen
Stadspoort van Kampen

Het hotel was niet geweldig. Veel te warm en de ramen konden niet open omdat je aan de ring van Zwolle zit met veel verkeerslawaai. Om 06:15 uur opgestaan en om 8 uur alweer op pad. We rijden 14 km terug naar Kampen en pikken daar de route weer op. Het stukje van Zwartsluis naar Kampen van de route hebben we dan gemist, maar dat moet maar. We bespreken de hotels zo laat mogelijk (wachtend op goed weer) en ja, dan is veel al volgeboekt. Maar wat verder rijden vinden we niet zo heel erg.

In Kampen is rond dit tijdstip erg veel kerkvolk op de been. De mannen keurig in pak met stropdas en de dames met gedekte kleding. De wat jongere vrouwen zie je wel met fleurige kleding overigens. Dit beeld zie je toch bijna niet meer in Nederland, maar hier wel (en verderop op de Veluwe ook nog).

In Elburg aan de koffie. Naast ons zitten een paar wielrenners, waarvan er eentje een lelijke smak heeft gemaakt. Renée gaat hem toch maar even verbinden (die lui hebben niks bij zich natuurlijk), hetgeen erg op prijs wordt gesteld. Elburg heeft een mooi oud centrum. De temperatuur is prima, het zal rond de 28 graden Celcius worden vandaag.

We rijden over erg veel dijkjes en hebben een goed beeld van de randmeren. Een nadeel is de harde wind vandaag die verder op de dag steeds harder gaat waaien (na Harderwijk kracht 7 volgens ons). Ook die wind was niet voorspeld door de weermannen.

In Harderwijk willen we de lunch inkopen, maar alle supermarkten zijn dicht. Het wordt derhalve een lunch in een restaurant in het centrum, waar het vrij rustig is. Verderop bij de boulevard is het wel enorm druk met o.a. motorrijders. We gaan verder en passeren Strand Horst en Strand Nulde. Veel watersport hier van surfers en kitesurfers tot zeilers.

In de buurt van Bunschoten
In de buurt van Bunschoten

De tegenwind wordt steeds sterker en we beloven onszelf een ijsje in Spakenburg. Alhoewel ook een christelijk dorp is er wel horeca open, maar geen ijssalon. We rijden daarom door en fietsen via de LF9, die hier langskomt naar Amersfoort, waar we rond 17:30 aankomen. Volgens de routecoordinator zou het stukje Spakenburg naar Amersfoort hooguit 10 km zijn, maar het zijn er 15…

Snel naar het centrum voor het ijs, daarna het hotel opgezocht, gedoucht en terug naar het centrum voor het avondeten. Er waren overigens geen grote TV schermen om de finale van het EK voetballen te zien (Frankrijk – Portugal) en bovendien werd het te koud. In het hotel de wedstrijd gevolgd, die door Portugal met 1-0 werd gewonnen.

De kaart van de gereden route:

dag-2




Zuiderzeetocht, etappe 1

Zaterdag 9 juli 2016, Stavoren naar Zwolle (104 km)

Blokzijl
Blokzijl

We vertrekken vroeg van huis (07:30 uur) om een beetje op tijd te kunnen beginnen. We moeten iets van 100 km rijden, dus dat is wel nodig ook. Rond 9 uur stappen we op de fiets in Stavoren. We lopen buiten Stavoren al snel tegen een versperring aan. Er blijkt een triathlon gehouden te worden, de Frysman, en we moeten een stukje omrijden naar Warns en komen bij Laaksum weer op de route. Daardoor missen we wel de Roode Klif, bekend van de slag bij Warns in 1345, waar de Friezen de Hollanders in de pan hakten. Die triathlon mag er zijn: 4 km zwemmen, 180 km fietsen en dan een marathon lopen van 42 km!

Het route boekje “Zuiderzeeroute” van Diederik Mönch bevat niet veel aanwijzingen over de route, maar dat is ook volstrekt niet nodig. De LF bordjes geven het duidelijk aan. Wel staat er veel informatie in het boekje over wat je onderweg tegenkomt en ook veel historische informatie. Een prima handleiding voor onderweg. Leuk is het verhaal van het riviertje de Tjonger als scheidslijn tussen het Friese land en het Saksische land van bijv Oost- en Weststellingwerf.

Via Oudemirdum gaat het naar Lemmer en is het tijd voor de koffie. Wat opvalt in Lemmer is het vele aantal Duitsers. Het is er gezellig vertoeven. Hierna verder en bij Ossenzijl gaan we de Weerribben in. Die kennen we nog van eerdere eendaagse fietstochtjes, maar het blijft een heel mooi gebied.

In Blokzijl hebben we nog even foto’s genomen van Kaatje bij de Sluis. Dat deed ons herinneren aan jaren geleden toen we daar eens aten en in het bijbehorende hotel (over de brug) overnachtten. Een beetje (?) dronken moesten we over die brug. Renée zag 2 bruggen en ik zag een brug zonder leuning, die er wel is natuurlijk. Bang om in het water te vallen?

Even voor Zwartsluis begint het om 15:45 uur te regenen. Hé, op onze Romereis een paar weken geleden begon het onder in Duitsland ook steeds rond 16 uur te regenen! De regenkleding moet aan. Er was ons gisteren door weerman  “de Vuurtoren” (Gerrit Hiemstra) een droge dag beloofd, maar toch weer 1,5 uur fietsen in de regen. We hebben nieuwe waterdichte sloffen voor onze schoenen, dus die worden meteen getest.

Na Zwartsluis verlaten we de route en rijden via Hasselt naar Zwolle waar we een hotel hebben geboekt. In Zwolle is het gelukkig weer droog en kunnen op een terras aan het ijs en de wijn.

De kaart van de gereden route:

dag-1




Fietsreis naar Rome, rustdag in Verona

Zaterdag 11 juni 2016, Verona

Voor een overzicht van alle etappes in 2016 zie deze link

De Arena van Verona
De Arena van Verona

We zijn weer op tijd op, want dat zijn we zo gewend in deze vakantie. Na het ontbijt naar het station om de terugreis per trein te bespreken. We kunnen helaas (komt door het reserveren van de fietsen) morgen pas om 15:07 de trein in. Dat zou betekenen dat we zo tegen 01:00 uur in Heilbronn zullen arriveren en vandaar nog naar de camping van Oedheim moeten fietsen. Dat wordt te gek en we doen het daarom anders. Morgen naar München, daar in een hotel en vervolgens maandag verder. Dan zijn we rond 13 uur in Heilbronn en dat klinkt een stuk beter. Zo gezegd zo gedaan.

We wandelen Verona in met prima weer en gaan eens uitgebreid dit stadje bekijken en foto’s maken. ’s Middags nog een bruidspaar gespot en Renée opgetrommeld (die was aan het shoppen) en daarna naar het terras voor ijs en wijn (een heerlijke Soave, in Nederland daar toch ook eens wat van aanschaffen). Het goede leven…

Zondag 12 juni en maandag 13 juni 2016, terugreis naar Oedheim en vervolgens naar huis.

Het station van Verona
Het station van Verona

Omdat we pas om 15:07 uur vertrekken kunnen we nogmaals Verona in. Om 14 uur halen we fietsen en de bagage op van het hotel en gaan naar het station. We proberen te achterhalen waar de wagon komt te staan, waar de fietsen in moeten. Vooraan of achteraan de trein. Al gauw staan er nog 5 Nederlanders met fietsen te wachten, die de Via Claudia waren afgefietst en een Nederlands stel dat de Alpe Adria Radweg had gedaan. Als de trein binnenkomt moeten al die fietsen (met bagage) naar binnen en dat gaat wat chaotisch (Italië??). Onze zitplaatsen zitten helemaal in de verste wagon (van een heel lange trein) en het gesjouw met de bagage is dus nog een heel gedoe. Bovendien gaat die fietswagon op slot tot München, horen we later van de conducteur, dus dat gesjouw hadden we niet hoeven te doen. We kunnen in deze trein zelfs eten in de restauratiewagon!

Om 20:35 is de trein in München, hotel opgezocht (in Verona al besproken), nog even rondgelopen in de buurt van het station en na nog wat EK-voetballen gezien te hebben naar bed. Duitsland wint met 2-0 van Oekraïne.

En we eindigen in Oedheim weer met een plensbui!
En we eindigen in Oedheim weer met een plensbui!

De volgende dag per Intercity verder naar Stuttgart, vandaar met een lokaal treintje  naar Neckarsulm en per fiets naar de camping, waar we rond 15 uur aankomen. Sleutel van de camping ingeleverd en per auto naar huis. Om 23 uur zijn we weer in Leek.




Fietsen naar Rome, Etappe 24

Vrijdag 10 juni 2016, van Rovereto naar Verona (84 km).

Voor een overzicht van alle etappes in 2016 zie deze link

Vò Destro, op de andere oever ligt Vò Sinistra
Vò Destro, op de andere oever ligt Vò Sinistra

Zoals gebruikelijk op deze tocht staan we om 06:15 uur op en na het ontbijt zitten we om 8 uur al weer op de fiets. Prima hotel, en alles wat nat was is weer droog. En het weer is ook nog prima. Onderweg in het dorpje Chizzola een kleine supermarkt gevonden voor de lunch aankopen. Dat is toch geweldig met die Points of Interest (POI’s) van de navigatieapp. Anders zou je dit zo snel toch niet vinden. Het worden dit keer wel witte broodjes met jam en nutella, bij gebrek aan aanbod van onze gebruikelijke keuze van volkorenbroodjes met kaas. Zo gebruikelijk is dat kennelijk niet, hier op het Italiaanse platteland. 

Verder op de route komen nog wat klimmetjes op een stukje dat echt een smalle kloof van de vallei is. Na deze kloof ben je de Alpen ook zo ongeveer uit en beginnen de vlakkere stukken. In Bussolengo gestopt voor een fles (lekker koud) water en een ijsje. Het wordt lekker warm nu.

Na Bussolengo, zo’n 5 km voor Verona, hoor ik opeens wat geknal uit m’n achterderailleur komen. Hé, de vrijloop doet het niet meer. Verder is er niets te zien, dus er is binnenin iets stuk kennelijk. Ik kan nog wel rijden, maar dan als een doortrapper zoals de kinderfietsjes van vroeger. Gelukkig zitten we vlak bij Verona, eindpunt voor dit jaar, dus het moet zo maar. Hoort natuurlijk niet te gebeuren met een 1,5 jaar oude Koga.

Hotels zijn duur in Verona merken we. Eerst proberen we een Best Western hotel, redelijk dicht in de buurt van centrum, maar die is wat duur. Daarna een hotel wat verder weg, maar die is vol. Uiteindelijk toch maar de BW genomen. Een erg luxe kamer en och, als afsluiting van de reis is dat ook wel lekker.

De fietsen laten we in het hotel staan, we verkennen Verona wel lopend verder. Om 19 uur op het terras bij de Arena, dat we nog kennen van een operabezoek jaren geleden. En later gegeten op het Piazza delle Erbe, eveneens een erg mooi plein. Vervolgens moe in bed en met een half oog gekeken naar Frankrijk-Roemenië, de openingswedstrijd van het EK.

Gereden route:

Hoogteprofiel (klik voor een uitvergroting) en statistiek van deze etappe:etappe24

  • Hoogte Rovereto: 199 m
  • Hoogte Verona: 66 m
  • Maximale hoogte: 225 m
  • Klimmeters: 551
  • Daalmeters: 672
  • Afstand: 85,9 km
  • Tijdsduur: 9 uur 39 minuten



Fietsen naar Rome, etappe 23

Donderdag 9 juni 2016, van Auer naar Rovereto (82 km)

Voor een overzicht van alle etappes in 2016 zie deze link

Het mooie fietspad door de Adige vallei
Het mooie fietspad door de Adige vallei

Gisteravond kwam er toch weer een hele sloot water naar beneden. Vannacht zelfs water in de voortent. Renée moest om 4 uur toiletteren en is eerst maar eens de voortent gaan dweilen. Ons tentje is prima voor normaal vakantieweer met zo nu en dan een bui, maar niet voor dit soort zondvloeden. Ik schat dat er wel weer zo’n 50 mm is gevallen. Een Duitse buurman met een caravan komt ’s ochtends bezorgd informeren of alles wel goed met ons gaat.  Maar het valt wel mee.

Onze fietskamperende buren uit Merano staan ook hier op de camping en hebben zwaar de pest in. Alles weer helemaal nat. Gisteren waren hun slaapmatjes al nat geworden en vannacht weer. Hun buitentent lag vanmorgen op de straat van de camping te drogen…

Om 06:15 weer opgestaan en om 8 uur op de fiets. Het is zonnig nu en dat is wel prettig. Het fietsen op deze tocht gebeurt meestal wel met droog weer. Het wordt een vlakke etappe naar Rovereto. Dit stuk van de vallei van de Adige (na Bolzano) hebben we natuurlijk met de auto al heel wat keren doorkruist op weg naar oorden als Toscane, maar wat een verschil. We zien op deze tocht veel en veel meer van deze vallei. Dat wisten we natuurlijk ook al van het Lange Afstands Wandelen, zoals het Pieterpad.

Het is wel verbazingwekkend wat er allemaal door deze vallei gaat. De 4-baans tolweg A22, een 2-baans weg, de rivier, de spoorlijn en dan ook nog een fantastisch fietspad. Elke vierkante cm in  de vallei wordt goed gebruikt want er liggen nog dorpen, industriegebieden, en wijn- en appelboomgaarden.  Bij de veel particuliere huizen zie je mooi onderhouden groentetuintjes, waar het meeste inmiddels (begin juni) al klaar is voor de oogst. Overigens is die A22 wel erg druk, wat een vrachtwagens gaan daar langs.

Het is wel oppassen als je de fietspaden verlaat. Als je zo maar een stadje in fietst kom je in druk Italiaans autoverkeer terecht.

In Trento broodjes en kaas gehaald voor de lunch en op een bankje opgegeten. De 80 km gaan snel. Om 16 uur zijn we al bij Rovereto. We dubben weer: hotel of camping. Het probleem wordt snel opgelost, het begint te regenen, dus hotel. We zijn nog niet binnen of het barst al weer los. Zware regenval. Na het douchen snel naar het centrum voor ijs, wijn en eten.

Gereden route:

Hoogteprofiel (klik voor een uitvergroting) en statistiek van deze etappe:etappe23

  • Hoogte Auer: 248 m
  • Hoogte Rovereto: 199 m
  • Maximale hoogte: 249 m
  • Klimmeters: 155
  • Daalmeters: 204
  • Afstand: 82,4 km
  • Tijdsduur: 7 uur 29 minuten



Fietsreis naar Rome, etappe 22

Woensdag 8 juni 2016, van Merano naar Auer (55 km)

Voor een overzicht van alle etappes in 2016 zie deze link

Het meer van
Het meer van Caldano

Toen we dinsdagavond terugkwamen uit Merano regende het al weer en kwamen er een paar fikse onweersbuien over. Mijn idee dat het aan de zuidkant van de Alpen wel beter weer zal zijn moet ik alweer bijstellen geloof ik. Tegen 23 uur kon ik eindelijk naar het badhuis en lagen er al grote plassen overal.

’s Ochtends blijkt bij onze (nieuwe) nederlandse buren de hele boel kleddernat te zijn geworden. Hun tent is niet helemaal op orde. Het zijn 2 mannen van een jaar of 55 die ook flink wat bagage bij zich hebben. De ene heeft een fietskarretje waarvan het gewicht met bagage alleen al 26 kg is. En dan heeft hij zeker nog eens 15 kg in tassen aan z’n fiets hangen. Samen meer dan 40 kg op 1 fiets, beetje veel lijkt ons. Zelf reizen we met zo’n 20 kg per fiets en vinden dat al veel. Overigens reden ze de oude route over de Arlbergpas en hadden dat stuk van de route per trein gedaan.

Om 8 uur weer op pad en vandaag zullen we wat kleine klimmetjes van 3-5% tegenkomen, belooft het boekje van Reitsma. Het is zelfs zonnig nu en het fleece-jack kan al weer uit. Weer een leuke route over de Südtiroler Weinstrasse.  Die druiven staan trouwens op de hellingen – in het dal is het een en al appelboomgaard. In Nales koffie gedronken en inkopen gedaan voor de lunch. Langs het meer van Caldano gaat het naar Auer. De camping staat midden in het dorp achter een hotel, is prima, maar wel een beetje duur. We mogen kiezen uit een veldje dat zo klein is dat de tent er nauwelijks kan staan voor € 24,- of een wat grotere voor € 28,-. We nemen die laatste maar, de fietsen moeten ook ergens staan tenslotte. Het sanitair is heel geweldig. Feitelijk heb je badkamertjes met douche, wastafel en toilet.

Tegen 16 uur begint het weer te regenen. Gelukkig staat de tent al wel. Het avondeten (salades) moeten we helaas binnen in de tent opeten.

Gereden route:

Hoogteprofiel (klik voor een uitvergroting) en statistiek van deze etappe:etappe22

  • Hoogte Merano: 294 m
  • Hoogte Auer: 248 m
  • Maximale hoogte: 410 m
  • Klimmeters: 576 m
  • Daalmeters: 618 m
  • Afstand: 55,8 km
  • Tijdsduur: 7 uur 20 minuten



Fietsreis naar Rome, Rustdag in Merano

Dinsdag 7 juni 2016, Merano.

Voor een overzicht van alle etappes in 2016 zie deze link

De Casino van Merano
De Casino van Merano

Vandaag een rustdag en een mooie gelegenheid om Merano eens te bekijken. Op de camping blijken we naast een Nederlands stel te staan, echte fanatieke fietsers. Ze zijn te herkennen aan hun fietsen van een Nederlands merk (Santos). Ze hebben al eens de tocht naar Santiago gemaakt, vervolgens door Portugal gefietst en toen terug door Spanje naar Nederland. 4000 km en 3 maand onderweg (of zoiets). Ze vinden het niet erg om zo lang van huis te zijn. Dat gaat ons toch wel wat ver.

Ontbeten bij de bakker in het stadje. Eigenlijk een Duitse Bäckerei op z’n Italiaans. Prima! Daarna een wandeltochtje naar boven gemaakt, dat Reitsma ook noemt, de Tappeinerweg. Via traptreden omhoog en zo hebben we snel een mooi uitzicht op Merano. Na dit korte culturele uitstapje snel naar een terras voor koffie. Renée gaat daarna wat shoppen en ik zit op internet met m’n telefoon. Daarna naar de camping voor de lunch waaronder Schüttelbrood. Lekker en dat vinden de musjes ook, die met open bekjes ons zo ongeveer op onze knie aankijken waar de volgende kruimel blijft. Renée heeft ondertussen ook nog de was van een hele week weggewerkt (2 keer zwart water…) en te drogen gehangen.

Vervolgens naar het zwembad en luieren op ligbedden. Tegen 17 uur weer naar de stad voor een ijsje en witte wijn. Deze keer de wijn uit de streek, een Gewürztraminer. Beetje te kruidig naar onze smaak en daarom maar weer snel over op de Weissburgunder.

Vanmorgen vroeg hoorden hoorden we een vreemd geluid op de camping dat we niet konden plaatsen. Bleek het geluid te zijn van een stuk of 8 paarden met jockeys erop, die over de renbaan naast de camping daveren. Nooit eerder gehoord, dat geluid!

 




Fietsreis naar Rome, etappe 21

Maandag 6 juni 2016, van Glurns naar Merano (62 km).

Voor een overzicht van alle etappes in 2016 zie deze link

De prima Radweg naar Merano
De prima Radweg naar Merano

Afgelopen nacht nogal wat geblaf van 3 honden van 3 Duitse camper-eigenaren die naast ons op het tentveldje staan. Die honden worden met speciale hondenkarren achter de camper vervoerd. Niet alleen hotels kunnen rumoerig zijn, zo blijkt maar weer. Een ietwat klamme nacht vannacht, omdat de slaapzakken ietsje nat waren geworden. Tja, die regen ook steeds…

Op tijd (08:15) weer op weg. Van andere Duitsers gehoord dat eergisteren de Reschenpas dicht was vanwege een autorace. Dat was dan voor ons 1 dag wachten geworden of de bus nemen. Die lijnbussen hier hebben een rek achterop waarop vertikaal de fietsen kunnen worden geplaatst, een Hückepack heet zoiets. Sommige reizigers nemen ook de bus voor de moeilijke gedeeltes hier.

De radweg naar Merano is perfect. Een mooi breed geasfalteerd fietspad waar je met 3 (soms zelfs 4) man naast elkaar kunt fietsen. En dat voor Italië. Hopelijk blijft dat zo tot Merano. De weg en ook de Adige daalt maar langzaam (Glurns ligt op 900 m en Merano op zo’n 300 m). Pas vlak voor Merano komt er een snelle daling, waarbij de rivier zelfs een haarspeldbocht maakt. En leuk om Merano dan in de diepte te zien liggen. Ook Merano is volledig door bergen omgeven. Het is al wel te voelen dat het op deze hoogte weer warmer begint te worden. Ik geloof dat we nu eindelijk de regen en kou achter ons hebben gelaten.

Eigenlijk hebben we de hele dag temidden van de appelboomgaarden gereden – nooit geweten dat er zoveel appels uit Italië komen! Het was leuk om te zien dat in het begin van de rit de appels nog heel klein waren, nauwelijks meer dan een vruchtbeginsel, en later naarmate we meer daalden al snel groter werden. Onderweg kwamen we een zelfbedieningstentje tegen, waar je appels kon kopen, en ook appelsap en zakjes gedroogde appels. Heerlijk!

Eenmaal aangekomen in Merano zetten we snel de tent op en gaan we direct daarna de stad in. De camping is prima, met zelfs een zwembad. Beetje rondgewandeld in het stadje en de Bäckerei voor morgen alvast even uitgezocht. Morgenvroeg uit ontbijten dus.

En verder veel op terrassen gezeten vandaag. Later een lekkere pizza gegeten en al weer op tijd plat (21 uur)

 

Gereden route:

Hoogteprofiel (klik voor een uitvergroting) en statistiek van deze etappe:etappe21

  • Hoogte Glurns: 923 m
  • Hoogte Merano: 294 m
  • Maximale hoogte: 923 m
  • Klimmeters: 216
  • Daalmeters: 843
  • Afstand: 62,7 km
  • Tijdsduur: 5 uur 30 minuten