Via Rhôna, dag 2

Vrijdag 31 mei 2019, van Annemasse naar Seyssel (67 km).

Voor een overzicht van alle etappes: ga naar deze pagina.

De tocht kan beginnen!

Weer vroeg op en via de A40 naar Annemasse. We hebben ruim van tevoren vanuit huis al gekeken waar we de auto het beste kunnen achterlaten en dat viel nog niet mee. Genève zelf is een dure stad en parkeergarages en de campings daar vragen flinke bedragen voor het stallen. Ook Thonon-les-Bains dat iets verderop ligt aan het meer van Genève (en weer in Frankrijk) was om die reden geen optie. Ook veel te duur. Daarom hebben we een oplossing gezocht  in Annemasse. Dat ligt dicht bij Genève, meteen over de grens in Frankrijk. En daar vinden we betere opties. Ook niet heel goedkoop, een parkeergarage, maar het is niet anders. Een bovengronds parkeerterrein is het goedkoopst, maar dan loop je de kans dat iemand ’s nachts een raampje intikt van de auto. Daarom toch maar de ondergrondse parkeergarage.  Het kost even zoeken voor we een loket hebben, waar we dat kunnen regelen. Uiteindelijk kunnen we op het Place de la Libération terecht.

Zo’n mooi fietspad zie je zelfs in NL niet.

Op het plein boven de parkeergarage is een markt bezig en de terrassen eromheen zien er gezellig uit. Uiteindelijk vertrekken we pas om 13:30 uur en dat zullen we nog gaan merken vandaag.

Het begin is meteen goed, want in Annemasse (op weg naar Genève waar we de route willen starten) stuiten we tot onze verbazing al op een prachtig brede Via Rhôna. Maar dat is van korte duur. In Genève zelf moet je je maar een beetje door de stad worstelen. De bordjes van de route staan lang niet overal. Geen punt, we volgen de GPX route van ons routeboekje en rijden zo Genève uit. Geen tijd om de stad rustig te bekijken, we moeten verder.

Er doemen bergen op…

Buiten Genève komen we al vrij snel steile klimmetjes tegen. Niet erg getraind als we zijn, valt dat  helemaal nog niet mee.  We komen een fietser uit Portugal tegen met wie we even een praatje maken. Hij is onderweg vanuit Portugal via de Middellandse zee in Frankrijk naar Noorwegen en fietst langs de Rhône omhoog naar Genève.  Hij vertelt en passant alvast wat bijzonderheden over de route, zoals we die verderop kunnen verwachten. Omgevallen bomen op het pad, en zo. En hij vroeg of we lid waren van de “Warm Showers” (fietsers die kunnen overnachten bij elkaar, zie deze link).  Misschien moeten we dat ook eens overwegen.

Het schiet allemaal niet zo snel op. Het routeboekje waarschuwt dat er onderweg naar Seyssel geen campings of hotels zijn. Je moet die 60 km echt wel afleggen. In Nederland fiets je zo’n afstand wel even tussen de lunch en de thee, maar dat gaat hier echt anders. Hoewel de temperatuur niet eens hoog is (24 graden C.) lopen we toch erg warm. We kopen maar even 1,5 liter koud water.  Uiteindelijk is het 20:30 uur als we in Seyssel arriveren. Gelukkig hebben ze hier ook een restaurant op de camping – we zijn tamelijk op en willen niet meer het stadje in. We zetten eerst maar even de tent op, voordat we gaan eten, want tegen kwart voor 10 wordt het al donker. Als we willen gaan eten om 5 over 9 is nét de kok om 9 uur  vertrokken en kunnen we alleen nog een broodplankje krijgen met 3 soorten kaas, olijven en augurken. Ook goed, alles is welkom. Met trouwens een heerlijke wijn uit Seyssel erbij.
Rond 22:30 in de tent en plat. We zijn erg moe!

De route van vandaag:

Het hoogteprofiel (klik erop voor een vergroting):