Zie voor andere delen van deze reis deel 1 (2014), deel 3 (2016) en deel 4 (2017)
1. Deel 2 van onze reis (in 2015)
Van 19-07-2015 tot 22-07-2015 hebben we deel 2 gefietst van onze Fietsreis naar Rome. We wilden over de nieuwe route van Reitsma gaan fietsen, die niet meer langs het Bodenmeer gaat maar over Garmisch Partenkirchen. Dit i.v.m. het sluiten van de Arlbergtunnel in 2015. Zie daarvoor de site van Reitsma.
We zijn deze reis in Koblenz begonnen, waar we in 2014 waren geëindigd (zie deel 1) en we zijn helaas door omstandigheden niet verder gekomen dan Oedheim, na 312 km op deze route gereden te hebben. Daar hebben we na 4 etappes besloten te stoppen met de tocht naar Rome en hebben er daarna een gewone fietsvakantie van gemaakt. Zie daarvoor deze pagina.
- De belangrijkste reden: het was een prestatietocht geworden in plaats van een vakantietocht. Dat was ons van tevoren ook wel duidelijk natuurlijk, anders moet je er niet aan beginnen. Maar door familieomstandigheden was het al een redelijk zware periode geweest voorafgaand aan deze tocht. Eigenlijk waren we toe aan een echte relaxvakantie, niet aan prestatiefietsen. Dat brak ons wat op, en hebben we onvoldoende onderkend.
- Het fietsen met 20 kg bagage achterop tegen hellingen op van 10% en meer is lastig. Die hellingen waren op ons traject nog niet zo lang, maar in combinatie met 3 dagen van 34, 35, resp 36 graden Celcius, werd het gewoon te zwaar voor ons.
- We wilden persé over de Alpen heen deze keer, en dat zijn iets van 14 etappes. Inclusief heen en terugreis ben je dan 2,5 week onderweg en langer wilden en konden wij niet van huis zijn. Er waren om die reden geen rustdagen ingelast, en die heb je met dat hete weer wel nodig.
- De dagafstanden zijn vrij groot en kunnen (als je zoals wij persé wilt kamperen) helaas niet kleiner. Er zijn in Duitsland minder campings dan in Nederland, en dat leidt soms tot dagafstanden van 80-100 km. Bij heet weer moet je dan proberen erg vroeg te vertrekken bijv. om 6 uur, maar dat lukte bij ons niet altijd vanwege de stroomaansluiting (kast soms op slot), die door de beheerder ontkoppeld moest worden. En die stroomaansluiting hebben we nodig voor de smartphones (zie deel 1). En dus niet voor de opladers van E-bikes 🙂 .
Kortom, tocht niet afgemaakt, en een volgende keer (als die er al komt) gaan we het anders aanpakken. Dat worden dan wellicht hotelletjes i.p.v. kamperen. Vele lange afstand fietsers overnachten onderweg ook in hotelletjes konden we constateren aan de aanwezige bagage op de fiets.
2. Overzicht etappes 2015
Etappe | Datum | Van | Naar | Km’s | Link |
8 | 19-07-2015 | Koblenz | St Goar | 40 | Link |
9 | 20-07-2015 | St Goar | Leeheim | 100 | Link |
10 | 21-07-2015 | Leeheim | Ziegelhausen | 86 | Link |
11 | 22-07-2015 | Ziegelhausen | Oedheim | 86 | Link |
– | 23-07-2016 | Rustdag | – | Link |
Totaal gereden: 312 km.