Alpe-Adria-4

Dinsdag 21 juli, van Obervellach naar Villach (75 km).

Het hotel in Obervellach

Vandaag moet dan een hersteldag worden voor gisteren. Die dag was wel erg zwaar en we voelen dat vanmorgen. Eigenlijk vannacht ook al: we hadden beiden in het begin van de nacht het gevoel dat we eigenlijk te moe waren om te slapen. Dat klinkt raar, maar zo was het toch echt. “Alpe-Adria-4” verder lezen

Alpe-Adria-3

Maandag 20 juli, van St. Johann naar Obervellach (69 km).

De fiets moet geduwd worden.

Vandaag de zwaarste etappe van deze tocht. We zullen deze dag van zo’n 600 m naar 1200 m moeten stijgen. We kunnen pas om 07:30 ontbijten en staan daarom wat later op. We zitten aan een drukke straat in het hotel en het raam moest wel even dicht om 06 uur. Na het ontbijt op de fiets en vrij snel na de start (na Schwarzach) beginnen de steile hellingen al.

Steile hellingen.

We zien 4 dikke pijltjes op de kaart (zware hellingen) en 5 dunne pijltjes (licht tot middelmatige hellingen). Soms moeten we wel even van de fiets en lopen, hetgeen wijst op hellingen van meer dan 10%. Wat helpt is dat het uitzicht continue heel erg mooi is. Dat is toch wel het leuke aan Oostenrijk. Altijd heb je een fantastische uitzicht op de bergen. Maar het is toch wel vermoeiend, en het ergste moet nog komen vandaag. In Schwarzach ook nog broodjes gehaald en kaas voor de lunch en koffie gedronken bij aan bakker. De fiets van mij geeft vandaag geen problemen. Gisteren liep voor de ketting eraf. Ik dacht eerst aan een probleem met de voor-derailleur, maar vandaag gaat het wel goed. Waarschijnlijk toch een bedieningsfout geweest. “Alpe-Adria-3” verder lezen

Alpe-Adria-2

Zondag 19 juli van Salzburg naar St Johann in Pongau (68 km).

De Salzach rivier

Vandaag de start van de Radweg. Het is nu gelukkig wel droog. Het zal niet heel warm worden (23 graden), maar het is warm genoeg voor ons. Na het ontbijt in het hotel, waar al verschillende stellen fietsers zitten, bagage ingeleverd en op pad. We rijden langs de Salzach rivier en het is nog erg vlak hier. Bij Hallein beginnen de eerste klimmetjes, maar die vallen wel mee. “Alpe-Adria-2” verder lezen

Alpe-Adria-1

Vrijdag 17 juli, van Leek naar Augsburg

Dinkelsbühl

We staan vroeg op, want het is een beste rit naar Zuid-Duitsland. Zo’n 800 km. Morgenavond moeten we ons melden in het hotel in Salzburg en vandaag willen we al een heel eind komen.  We nemen eens een alternatieve route door Duitsland, via Kassel en de A7. Er is wel veel vakantieverkeer, merken we. De route is wel veel leuker, omdat we deze nog niet kennen. In Noord Beieren staat een beste file op de A7, zien we op de autonavigatie, en daarom hier maar even verder via binnenwegen. We stoppen voor een koffie in Dinkelsbühl. Dit gebied in de buurt van de Kocher en de Jagst kennen we wel een beetje, want tijdens de fietsreis naar Rome kwamen we hier ook langs. “Alpe-Adria-1” verder lezen

Havezatenpad-13

Vrijdag 3 juli 2020, van Delden naar Beckum (20,8 km)

Foto 1: de kenmerkende luiken van landgoed Twickel

Het zal niet zo warm worden als de vorige tochten van de afgelopen weken. Een temperatuur van 22 graden, maar dat is meer dan genoeg. ’s Ochtends zal het nog koud zijn met een graad op 15 en daarom een warm jack mee. Renée kiest voor een lange broek, ikzelf blijf in korte broek lopen. We staan weer vroeg op en rond 10:45 uur kunnen we starten aan het Twents zijkanaal naar Almelo ergens ten westen van Delden.  De koffie hebben we, onderweg op de fiets naar het beginpunt,  al gehad in Delden, dat een leuk plaatsje is. Alleen moeten ze daar in de hoofdstraat met winkels nog eens de geparkeerde auto’s verwijderen, zo constateren we ’s middags als we er weer langskomen. “Havezatenpad-13” verder lezen

Noaberpad-20

Vrijdag 26 juni 2020, van Emmerich naar Kleef (13,2 km)

Groot onderhoud aan de Rheinbrücke.

We zijn blij dat we gisteren al het grootste deel hebben gedaan van ons 2-daagse wandeltripje, want vandaag zal het nog warmer worden dan gisteren (32 graden C). We zitten om 06:30 uur weer bij de bakker voor het ontbijt. Vandaag zullen we wel de auto op het eindpunt zetten en weer terug fietsen. We starten dan weliswaar wat later (09:15 uur), maar de afstand is ook korter. De oorspronkelijke route over Griethausen kunnen we niet lopen, zo bleek op de website van het wandelpad. De Duitsers zijn hier al jaren bezig met versterking van de Rijnoever en dus moest het wandelpad verlegd worden. En gaan nu een paar stukken langs de drukke weg van Emmerich naar Kleef. Het is niet anders. “Noaberpad-20” verder lezen

Noaberpad-19

Donderdag 25 juni 2020, van Zeddam naar Emmerich (23,7 km)

Korenmolen in Zeddam

Gisteravond waren we naar Emmerich gereden, waar we een hotelletje hadden besproken. We wilden de laatste 2 etappes afmaken van het Noaberpad, waar we al vanaf 2012 mee bezig zijn. Het werd wel tijd om dat eens af te ronden. Bij het natrekken van de laatste wijzigingen op de website van het Nivon viel me op dat voor de etappe van morgen een alternatieve route staat. Nou ja, dat is voor morgen. “Noaberpad-19” verder lezen

100 km fietstocht 2020

Dinsdag 23 juni 2020, fietstocht op de Veluwe (105 km).

De Veluwe

Zoals gebruikelijk doen we 1 keer per jaar een fietstocht van 100 km. Een prestatietocht dus.  We wilden graag op de Veluwe fietsen, want daar komen we niet zo vaak. En bovendien wilden we het befaamde Orsolino gebakje in Zwolle weer proeven, die Renée overigens inmiddels ook zelf maakt. Dat gebakje is een begrip in Zwolle en omgeving. “100 km fietstocht 2020” verder lezen

Havezatenpad-12

Donderdag 12 juni 2020,  Rondwandeling vanuit Vollenhove (32,4 km)

Havezate Oldenhof

Het wandelboekje bevat, naast de route van Steenwijk naar Oldenzaal, nog een paar extra wandelingen. Een daarvan is een rondwandeling vanuit Vollenhove. Het voordeel is dat het OV of de fietsen vandaag niet nodig zijn en dat we ook eerder kunnen starten. En dat willen we ook want de tocht is volgens het boekje 27,3 km en dan is een beetje vroeg beginnen wel belangrijk.  En omdat het vandaag erg warm zal worden is een wandeling in de buurt van afkoelend water ook erg welkom. Vandaar vandaag Vollenhove en omgeving en deze keer geen Twente.  De plek om te starten is even zoeken, want zoveel horeca komen we onderweg niet tegen. We besluiten om aan de oostkant van Vollenhove te starten. Om 08:45 kunnen we al beginnen en na een km of 12 arriveer je dan volgens plan bij Genemuiden, waar de koffie wel klaar staat. “Havezatenpad-12” verder lezen

Havezatenpad-11

Woensdag 27 mei 2020, van Diepenheim naar Delden (24,3 km)

De (boven) Regge in de buurt van Diepenheim

We hebben elke week een wandeling in deze bijzondere tijd, maar dat vinden we helemaal niet erg. Onze sportschool is al 2,5 maand dicht en dan kun je maar 1 ding doen. Hup naar buiten!

Prima temperatuur vandaag. We zitten in het gebied rond Diepenheim en dat is wel een speciaal dorp. Er staan daar maar liefst 6 havezaten/kastelen, te weten Huis Diepenheim, Warmelo, Nijenhuis, Westerflier, Weldam en Wegdam. Diepenheim is van oudsher ook een van de acht middeleeuwse steden van Twente. Het is een leuk plaatsje. “Havezatenpad-11” verder lezen