Havezatenpad-15

Vrijdag 11 september 2020, van Enschede naar Oldenzaal (19 km)

De laatste etappe van dit pad alweer. Het is snel gegaan. We begonnen ongeveer een jaar geleden met dit pad en na 15 etappes is het al weer klaar. Dat is het jammere van wandelen. De weg onderweg is veel belangrijker dan het einddoel. En eigenlijk wil je het einddoel dus liever niet halen. Dat betekent derhalve na dit pad een nieuw (en graag leuk) pad zoeken.

Vliegveld Twente

We staan weer om 05:30 uur op, gezien de afstand en kunnen rond 11 uur weer beginnen, waar we gebleven waren. Dat was een plekje iets boven Enschede. Als we op de fiets van eindpunt naar beginpunt rijden komen we langs het oude vliegveld Twente. Dat is niet meer in gebruik en er staan nu vliegtuigen geparkeerd. We tellen er van de Lufthansa zo al 5 toestellen.  “Havezatenpad-15” verder lezen

Havezatenpad-14

Donderdag 6 aug 2020, van Beckum naar Enschede (22,4 km).

De zoutwinninghuisjes

Na onze fietstocht over de Alpe Adria Radweg pakken we de draad van het Havezatenpad weer op.  We komen vandaag langs Boekelo en dat is (nog steeds) het centrum van de zoutwinning in Nederland. Alleen heet het bedrijf geen Akzo meer maar Nouryon, ontdekken we. Overal rond Boekelo zie je kleine houten keten staan waarmee de zoutwinning plaatsvindt.

Maar eerst aan de koffie in Beckum natuurlijk waar we  met de fiets om 10:30 arriveren. Helaas er zijn 3 horecazaken maar allemaal dicht. Bij eentje blijkt iets later  toch al wat activiteit te zijn en een kwartier voor openingstijd kunnen we toch op het terras.  Daarna rond 11:30 op pad. Buiten Beckum kom je als snel door een mooi heidegebied. “Havezatenpad-14” verder lezen

Bodensee-4

Dinsdag 28 juli, fietstocht naar Friedrichshafen (58 km)

De ketting moet nodig gesmeerd worden.

Na het ontbijt bij de bakker op weg naar Lindau voor een fietstochtje de andere kant op. De vorige keer ging het richting Oostenrijk en Zwitserland langs de zuidroute van de Bodensee. Nu blijven we in Duitsland door aan de noordkant van het meer te blijven. De route gaat van Lindau naar Friedrichshafen en we passeren dorpjes als Wasserburg en Kressbronn. Het valt op dat het wel erg druk is met toeristen hier. Erg veel vakantiehuisjes en pensions. Een soort Scheveningen zeg maar. Maar aan de andere kant is de natuur ook wel erg mooi. Steeds uitzicht op het meer en de bergen er achter. Daar kunnen wij ook geen genoeg van krijgen. En die toeristen fietsen vooral. Relatief geringer autoverkeer. Soms krijg je de indruk dat je op een fietssnelweg rijdt, zoveel fietsers. Maar het is relaxed en voetgangers en fietsers hinderen elkaar weinig. “Bodensee-4” verder lezen

Bodensee-3

Maandag 27 juli, wandelen bij Oberstaufen (8 km)

De kabelbaan bij Oberstaufen

Vandaag een bergwandeling. Niet te zwaar natuurlijk, en we hebben ook geen bergschoenen bij ons. Dus dat moet op gewone schoenen. Het ontbijt deze keer bij de bakker en het is weer zoals we dat van duitse bakkers gewend zijn. Daarna per auto naar Oberstaufen. Bij de start van de kabelbaan naar boven zit ook een buitensportzaak. Renee moest toch al nieuwe wandelstokken, want de oude, die thuis liggen, waren versleten dus dat kan mooi meteen hier. Wim z’n lichte regenjasje voor wandel en fietstochten is al 15 jaar oud en degenereert nogal, zo bleek gisteren tijdens het buitje. Ook daarvoor een nieuwe gekocht. Per luxe lift naar boven. Daar op een rondweg gewandeld en zo nu en dan krijgen we steile stukjes voor de kiezen. Best vermoeiend allemaal. De uitzichten zijn overigens geweldig. “Bodensee-3” verder lezen

Bodensee-2

Zondag 26 juli, fietstocht langs Bodensee (40 km)

Interieur van het kerkje van Scheidegg

Dag 1 van ons 3-daagse extra tripje in de buurt van de Bodensee. We nemen deze keer het ontbijt in het hotel, morgen op maandag gaan we het bij de bakker proberen. Overigens is het ontbijt prima. Geen buffet. Je moest de avond tevoren via een QR-code en een website melden wat je wilden hebben en dat werd de volgende ochtend in de ontbijtzaal op een blaadje compleet aangeleverd. Prima in deze coronatijd. Als we naar de auto lopen horen we een zangkoor zingen in het kerkje van Scheidegg. Wij even naar binnen om te luisteren naar dat koor. De sopraan ervan zong erg goed. “Bodensee-2” verder lezen

Bodensee-1

Zaterdag 25 juli, Scheidegg

Bus met fietsaanhanger voor de terugreis

We hebben besloten nog wat extra dagen door te brengen in een leuk plaatsje in de buurt van het Bodenmeer in zuid Duitsland. Via Booking.com wat geregeld, niet in Lindau, want daar was alles volgeboekt maar wel in Scheidegg, een km of 18 daar vandaan. Het plan is om nog wat kleine fietstochtjes bij het Bodenmeer te maken. Maar eerst moeten we van Grado terug naar Salzburg en we zijn benieuwd hoe dat gaat verlopen. “Bodensee-1” verder lezen

Alpe-Adria-7

Vrijdag 24 juli, van Udine naar Grado (62,5 km)

Zie deze pagina voor een overzicht van alle etappes van de Alpe Adria Radweg

De laatste dag alweer van de tocht. Een vlakke etappe naar Grado, een badplaats aan de Adriatische zee, die ergens tussen Venetië en Triëst in ligt. We staan op tijd op, omdat we het gisteren zo warm kregen en vandaag graag voor de hitte aan alvast een flink deel willen fietsen. Om 07:00 aan het ontbijt en rond 08 uur op de fiets. Vlakbij ons zit een Spar supermarkt en daar halen we alvast de kaas voor de lunch en ook nog 2 perziken. In Pavia di Udine gaan we eens in een echte Italiaanse bar koffie drinken. Naast tijdschriften verkopen ze er ook ansichtkaarten en kinderspeelgoed. Binnen zitten een paar Italiaanse mannen te kletsen. We rijden vervolgens met de Julische Alpen aan onze linkerzijde naar het zuiden, daar is de grens met Slovenië. Achter ons nog steeds dreigend de hoge pieken van de Karnische Alpen. Gelukkig is hier alles erg vlak. De bordjes hebben hier 2 talen, het Italiaans en het Friulisch. En daarnaast hebben we in het verre verleden ook nog Oostenrijkse of Sloveense heersers gehad in deze streek. Duits kom je soms ook nog tegen. “Alpe-Adria-7” verder lezen

Alpe-Adria-6

Donderdag 23 juli, van Gemona naar Udine (55 km).

Zie deze pagina voor een overzicht van alle etappes van de Alpe Adria Radweg

Er begint al weer meer ruimte in de vallei te komen.

Vandaag de laatste etappe met hellingen volgens het Alpe Adria boekje. We rijden Gemona uit en wat opvalt is dat het vlakke asfalt van het spoortracé is verdwenen. We rijden nu over binnenweggetjes met vaak belazerd asfalt vol met kuilen en gaten. Zo kennen we Italië weer. Veel beter rijdt het op gruispaden. Leuk is, dat de plaatsen die we passeren op een heuvel zijn gebouwd, met de kerk op de top uiteraard. Wel steeds een stijging om daar dan ook te komen. We tellen 6 lichte en 1 zware beklimming. We passeren dorpen als Osoppo, Tomba en Avilla. In San Floreano aan de koffie bij een bakker (ook voor de broodjes) en in Buja bij een supermarkt. Dat is overigens 5 km omrijden en flink klimmen. We rijden nog steeds langs de uitlopers van de Julische Alpen, en het zijn mooie vergezichten hier. We rijden nu stevig door want het zal 32 graden worden en dan willen we graag voor 13 uur alle hellingen gedaan hebben. Bij Tricesimo hebben we alle hellingen (volgens het boekje) gehad en kunnen we lunchen. Daarna verder naar Udine. Vlak daarvoor worden we nog weer omgeleid door een stukje bos met erg slecht asfalt. Waarom we niet rechtdoor naar Udine kunnen verbaast me. “Alpe-Adria-6” verder lezen

Alpe-Adria-5

Woensdag 22 juli, van Villach naar Gemona del Friuli (78 km).

Zie deze pagina voor een overzicht van alle etappes van de Alpe Adria Radweg.

Het voormalige station van Tarvisio

Prima geslapen in het Holiday Inn hotel. Na het ontbijt hebben we tijd over want de trein naar Tarvisio vertrekt om 09:45. We moeten om 09:30 aanwezig zijn. Tijd genoeg om langs een bakker voor de broodjes en de supermarkt voor de kaas te gaan.

Op het station vallen we een beetje om van verbazing, Er staan op het perron wel een stuk of 25 fietsers te wachten op de trein. Ik maak me wat ongerust want vroeger hebben we weleens chaotische taferelen meegemaakt met fietsen in de trein. Maar dat hoeft niet. De trein heeft een aparte goederenwagon en 2 man personeel staan de fietsen in te laden. Perfect. “Alpe-Adria-5” verder lezen

Alpe-Adria-4

Dinsdag 21 juli, van Obervellach naar Villach (75 km).

Zie deze pagina voor een overzicht van alle etappes van de Alpe Adria Radweg.

Het hotel in Obervellach

Vandaag moet dan een hersteldag worden voor gisteren. Die dag was wel erg zwaar en we voelen dat vanmorgen. Eigenlijk vannacht ook al: we hadden beiden in het begin van de nacht het gevoel dat we eigenlijk te moe waren om te slapen. Dat klinkt raar, maar zo was het toch echt. “Alpe-Adria-4” verder lezen