Drenthepad-15

Vrijdag 8 maart 2019, van Ruinen naar Havelte (16,9 km)

Oud boerderijtje in Ruinen

We wilden in het weekend weer wandelen, maar er werd veel regen en storm voorspeld, en dat was de reden om vandaag te gaan lopen. Het weer is ook vandaag niet ideaal (koud, veel wind en enkele buien voorspeld) maar we hebben er weer zin in. Wat is nou leuker dan om de hele dag een beetje buiten te zijn in de mooie natuur? En dat biedt het Drenthepad volop, wij genieten er echt van. “Drenthepad-15” verder lezen

Drenthepad-14

Zondag 24 februari, van Orvelte naar Elp  (9 / 16 km)

De eerste ooievaar van 2019

We moesten het laatste stukje van Orvelte naar Elp nog dichtlopen dat ongeveer 9 km lang is. En dan is het onderbroken deel van het Drenthepad klaar en kunnen we weer verder vanaf Ruinen. Fietsen waren niet nodig vandaag, want we lopen heen en terug om zodoende ook tenminste 15 km te hebben gelopen (we lopen minimaal 6 tochten van 15 km of meer per jaar, is de doelstelling). “Drenthepad-14” verder lezen

Drenthepad-13

Zondag 17 februari 2019, van Elp naar Hooghalen (16,0 km).

Onze eerste wandeltocht in 2019. Half februari, prachtig zonnig voorjaarsweer en een temperatuur van een graad of 14. Dan wil je wel wandelen natuurlijk.

Het pad een beetje verprügeld

We zouden verder moeten waar we de vorige keer gebleven waren, ergens voorbij Orvelte.  Maar omdat dit de eerste tocht is dit jaar, willen we niet meteen 23 km lopen en liever iets van 15-16 km. Terecht, naar later bleek want we waren redelijk moe na afloop en ik had een fikse blaar onder m’n voet. Alleen moet je dan de auto ergens parkeren ten oosten van het voormalige kamp Westerbork en daar kun je niet parkeren. Dus we doen het anders. We starten in Elp en eindigen in Hooghalen. En dat stukje van 9 km tussen Orvelte en Elp doen we later wel eens. “Drenthepad-13” verder lezen

Drenthepad-12

Donderdag 8 november 2018, van Mantinge naar Orvelte (16,9 km)

Vlak bij Mantinge

Vandaag deel 2 van het stuk tussen Oosterhesselen en Hooghalen. Ook nu willen we weer ongeveer 20 km lopen. Maar de routecoördinator vergeet dat het inmiddels half november is, en dat het al vroeg donker wordt.

“Drenthepad-12” verder lezen

Drenthepad-11

Zaterdag 13 oktober 2018, van Oosterhesselen naar Mantinge (19,5 km)

Alpaca’s in Oosterhesselen

Half oktober en een temperatuur tot zo’n graad of 26.  We boffen met deze nazomer in 2018, na ook al zo’n geweldige zomer. We gaan weer een stukje Drenthepad lopen vandaag. Renée kan weer fietsen (zie deze etappe), en we gaan daarom beginnen met het dichtlopen van het stuk tussen Oosterhesselen en Hooghalen. Dat is iets van 60 km en vandaag pakken we daar 20 km van. “Drenthepad-11” verder lezen

Noaberpad-18

Zaterdag 18 augustus 2018, van Gendringen naar Zeddam (18,3 km)

In de buurt van Ulft

Vandaag etappe 2 van ons tripje naar de Achterhoek. Het zal wederom 25 graden worden en dus prima weer om te wandelen.  Op de camping maar eens uitgezocht hoe het zit met de route hier. Daarvoor op de site gekeken naar wijzigingen en inderdaad, de boel is veranderd. Had de routecoördinator even niet nagekeken!  Het blijkt dat de nieuwe eigenaar van landgoed Hardenberg, net over de grens in Duitsland, alle toegangen heeft afgesloten. De wandelaars moeten dus via een andere weg lopen. “Noaberpad-18” verder lezen

Noaberpad-17

Donderdag 16 augustus 2018, van Bocholt naar Gendringen (19,1 km)

Langs de Aa-strang

We willen de resterende km’s van het pad tot Kleve (nog 70 km’s) in 4 delen lopen. 2 etappes nu en de laatste 2 etappes verderop dit jaar. Dus vandaag ongeveer 17,5 km.

Zoals gebruikelijk per auto naar het eindpunt ergens tussen Anholt (Duitsland) en Ulft (Nederland), ongeveer bij de grens, en dan per fiets naar het beginpunt even buiten Bocholt. Gelukkig kan Renée dit soort stukjes weer fietsen. Ik had nog even gekeken of het ook met OV kon – dat kon vorig jaar wel. Toen liep er als proef een bus tussen Aalten en Bocholt, waar we dan gebruik van konden maken. Maar de proef is gestopt en de evaluatie heeft nog niet geleid tot een definitief besluit om door te gaan. Jammer, want de wandelaars die wél van OV afhankelijk zijn, hebben daardoor een probleem in dit gebied. “Noaberpad-17” verder lezen

Lahn Wanderweg, dag 6

Zaterdag 28 juli 2018, Keulen

De imposante gevel van de kathedraal van Keulen

De laatste dag van ons tripje besteden we aan een bezoekje aan Keulen. We komen daar wel vaker en het is best een gezellige stad.

Maar eerst ontbijten. De eigenaar van het pension klaagt ook al over de hitte. Wandelaars en fietsers, waar hij het van moet hebben, blijven weg. We babbelen nog even wat met hem over de graven van Nassau. Hij blijkt alles te weten van ons koningshuis en de bezoeken die ze hier hebben afgelegd. Behalve Beatrix, die is hier nooit geweest. Hij hoopt dat Willem Alexander nog eens met z’n gezin gaat komen.

In Nassau nog even langs de Rewe voor een paar laatste boodschappen en voor koffie. En precies op het moment dat we de auto weer instapten viel de eerste drup van wat even later een enorme hoosbui bleek. De eerste regen in onze vakantie, maar hier ook de eerste regen in heel lange tijd, dus zéér welkom. “Lahn Wanderweg, dag 6” verder lezen

Lahn Wanderweg, dag 5

Vrijdag 27 juli 2018, van Bad Ems naar Lahnstein (19,3 km)

De Ruppertsklamm, waar we doorheen moesten!

De laatste wandeling op deze Wanderweg alweer. Het hotel (met een Kroatisch restaurant erbij) was erg luxe  – omdat het hotel waar we eigenlijk hadden moeten zitten was volgeboekt, hadden we een upgrade gekregen naar deze suite met zelfs een aparte slaapkamer. We vertrekken zonder ontbijt, want dat kon hier pas om 8 uur, te laat voor ons.  Daarom in de plaatselijke Rewe ontbijt- en lunchboodschappen gedaan. Die Rewe is al om 7 uur open – precies goed voor ons. “Lahn Wanderweg, dag 5” verder lezen

Lahn Wanderweg, dag 4

Donderdag 26 juli 2018, van Weinähr naar Bad Ems (17,7 km)

Imponerend gezicht als je Bad Ems binnenkomt: het Staatsbad van Ems

Ook vandaag zal het weer erg warm worden, was ons al voorspeld. Deze keer 36-38 graden C. We hadden een prima hotel, met zelfs een zwembad, waar we gisteren dan ook meteen in gedoken zijn. En ligstoelen om lekker in de schaduw te liggen luieren. “Lahn Wanderweg, dag 4” verder lezen