2019, De Via Rhôna

Tussen 30 mei tot 13 juni hebben we de Via Rhôna gefietst van Genève naar Arles. Een tocht van 635 km. Het was fantastisch weer, we hebben nauwelijks regen gehad en het was een zeer mooie en afwisselende tocht.

In Lyon en Avignon hebben we een rustdag ingelast om die steden te bekijken.

We gebruikten als routeboekje de gids van Luc Oteman, “Fietsen over de Via Rhôna”.

Het plannen van de terugreis leverde wel wat problemen op. Het was volstrekt niet duidelijk of er tussen Arles  en Valence wel treinen reden waar fietsen in mee konden. De site van de Franse spoorwegen SNCF gaf daarover geen enkele uitsluitsel. Zie daarvoor de discussie die ik startte op het forum van de wereldfietsers (ook bedoeld voor europafietsers zoals wij)

De etappes waren als volgt:

Dag Datum Van Naar Km’s Link
1 30 mei Leek Bourg-en-Bresse, heenreis   Link
2 31 mei Annemasse Seyssel 67 Link
3 1 juni Seyssel Murs-et-Gélinieux 60 Link
4 2 juni Murs-et-Gélinieux Hières-sur-Amby 78 Link
5 3 juni Hières-sur-Amby Lyon 71 Link
6 4 juni Lyon (rustdag)     Link
7 5 juni Lyon St-Pierre-de-Boeuff 59 Link
8 6 juni St-Pierre-de-Boeuff Cruas 123 Link
9 7 juni Cruas Châteauneuf-du-Rhône 26 Link
10 8 juni Châteauneuf-du-Rhône Avignon 89 Link
11 9 juni Avignon (rustdag)     Link
12 10 juni Avignon Arles 62 Link
13 11 juni Arles Annemasse (terugreis)   Link
14 12 juni Bourg-an-Bresse Leek (terugreis)    

Totaal gereden km’s : 635

Aanpassingen:

Zoals gebruikelijk hebben we ook deze keer een aantal aanpassingen doorgevoerd aan de fietsen en de kampeeruitrusting:

De blauw-groene rackpack van Ortlieb

Een Ortlieb rack-pack van 31 liter als extra tas. Wij vonden die tas erg handig en gebruikten hem vooral om de kleding in op te bergen. Veel handiger dan die kleding in zo’n diepe achtertas te hebben. Nadeel is wel dat de rackpack 760 gr weegt, reden waarom fietsers die veel klimmen dat niet willen.

Busch & Müller E-werk

Ook handig was een Busch & Müller E-werk omvormer, die de wisselspanning van de naafdynamo gelijkricht. In combinatie met een speciale accupack kun je dan je apparatuur als mobieltjes onder het rijden opladen. Die accupack is speciaal omdat hij zowel opgeladen moet kunnen worden door de dynamo, als tegelijk ontladen om de telefoon te voeden. Een gewone accupack kan dat niet. Het systeem functioneerde erg goed. En daarmee hoefden we op campings geen 220V aansluiting meer te hebben zoals vroeger (en 15 m. verlengsnoer in de fietstas). Zie uitrusting op deze pagina voor meer details daarover.

Ortlieb stuurtas Six Pro E

De stuurtasjes hebben we eveneens vervangen door het type Ultimate Six Pro E van Ortlieb. In deze stuurtas werd de accupack opgeborgen. De connectie met de omvormer gebeurt via de houder waarmee de stuurtas aan het stuur wordt bevestigd. Dat voorkomt dat je steeds een plastic schroefverbinding van de omvormer moet losdraaien als je de stuurtas meeneemt. En dat doe je vaak, omdat de waardevolle spullen daar in zitten.

 

image_pdfimage_print