Via Rhôna, dag 4

Zondag 2 juni 2019, van Murs-et-Gélinieux naar Hières-sur-Amby (78 km).

Voor een overzicht van alle etappes: ga naar deze pagina.

Lekker fietsen op nu vrijwel vlakke wegen

Weer vroeg opgestaan, rond 6 uur. Het zal wederom een mooie en warme dag worden. We houden het via de weerapps goed in de gaten. We plannen een rit van 65 km en zien wel waar we uitkomen. Rond 8 uur in het zadel en nog wel even de fleece-jacks aan, want het is nog fris. Dat is toch wel het leuke aan fietskamperen in deze tijd in Zuid-Frankrijk. Je rijdt de hele tijd alleen in een shirtje en broekje rond. Veel kleren hebben we ook niet bij ons.  2 setjes zijn wel voldoende. Het fietsonderbroekje (één van de twee) moet toch al elke avond gewassen worden en dan kan het shirtje meteen mee. Drogen doen we de was achterop de bagage met een netje. En tegen de middag is alles meestal al weer droog.

De markt in Morestel

De koffiestop is gepland na 25 km in Morestel, een mooi oud stadje. Er is (op zondag) gewoon markt hier en het is er lekker druk en gezellig. Koffie drinken doen we in een barretje. De zoete broodjes (viennoiserie) hebben ze hier niet, maar kun je ophalen bij de bakker en mag je vervolgens hier opeten. Dat zien we erg vaak in Frankrijk en is een prima oplossing.  Ook hier is alleen maar lokaal publiek, net als tijdens de fietsreis naar Rome. En dat is toch het leuke aan dit soort fietstochten.

Een echte bikkel komt met fiets en al de trap op (de bar zit op de eerste etage, het terras kijkt uit over de markt), parkeert z’n fiets bovenaan de trap, haalt uit z’n bagage een kreukelig shirtje om z’n naakte bovenlijf te bedekken en gaat een glas bier zitten drinken. Hij lijkt een echte vakantiefietser – maar dan toch om half elf al aan het bier?

De lunch onderweg

De tocht gaat verder door bosrijk gebied. De GPX blijkt hier totaal niet te kloppen met het boekje en beide sporen ook niet met de wegwijzers. We besluiten maar op de wegwijzers te vertrouwen en dat gaat prima. Nou is de Via Rhôna route ook nog niet af, dus dit soort dingen kunnen gebeuren. Onderweg geluncht met stokbrood van de bakker en kaas van de supermarkt. We klappen daarvoor onze stoeltjes uit en worden soms jaloers bekeken door andere fietsers. Je komt soms ook heel lang geen enkel bankje tegen. Dat moet ook allemaal nog komen hier.

Bij Chamboud is een camping die we even overwegen. Maar het is daar druk, kermisachtig en verder razen er lawaaiige speedboten over het water. Bovendien is het nog maar 15 uur en we kunnen nog wel even door. Om 16:30 uur even een ijsje in la Balme-les-Grottes. Het is ook echt heet nu, dus ook maar 1,5 liter koud water erbij!

Terrasje in Hières-sur-Amby

De camping in Hières-sur-Amby is wel open, maar het personeel (het is een municipal) komt pas om 18:30 uur. Tent alvast opgezet, gedoucht, en naar het dorp waar pizza’s te krijgen zouden moeten zijn (volgens de app Osmand). Dat blijken  meeneempizza’s te zijn en daarom gaan we eerst even een glaasje witte wijn drinken op een terras van het lokale café. De pizza hebben we inderdaad daarna meegenomen en bij de tent opgegeten. Ook lekker.