Via Rhôna, dag 10

Zaterdag 8 juni 2019, van Châteauneuf-du-Rhône naar Avignon (89 km).

Voor een overzicht van alle etappes: ga naar deze pagina.

Het oude dorpje Viviers, met op de achtergrond een beeld.

We hebben de afgelopen dagen beiden, onafhankelijk van elkaar, lopen mijmeren over dit soort fietstochten. Het is heel leuk om te doen, en deze tocht is wel anders dan de Loire-à-Velo, die we wat te saai vonden. Maar toch, het heilig vuur, zoals we dat hadden op weg naar Rome, hebben we niet meer. Die Rometocht moest echt, daar hielp geen lieve moeder aan. Maar deze tocht? En hoe kan dat nou? Het weer is prima, de omgeving is mooi, we zitten echt in Frankrijk tussen de Fransen. Volgens ons beiden ontbreekt het ons aan het heilig vuur voor vakantiefietsen. Zo’n tochtje van 2 weken is leuk, maar we moeten er niet aan denken op deze manier 3 maanden van huis te zijn. Het is een beetje te monomaan eigenlijk. We besluiten om de 2e tocht die we dit jaar zouden maken uit te stellen naar 2020 en de volgende vakantie met de vouwwagen weg te gaan. Graag een leuke omgeving, stadjes bezoeken, beetje wandelen, beetje fietsen, dat werk. Wat ook wel een rol speelt, dat het steeds opletten is met fietsen. De fiets is zwaar, vooral door de achtertassen, maar de voortassen beïnvloeden de bestuurbaarheid ook flink. Soms, op bruggen over de Rhône is het fietspaadje dermate smal, dat we maar gaan lopen. En toen we gisteren zonder bagage naar Montélimar fietsten ging dat heel wat relaxter.

Lunchpauze!

En dat bleek vandaag toen we ineens een erg steil stukje van ongeveer 25 m voor de kiezen kregen (een oprit van een brug). Renée viel stil door te laat terugschakelen en viel om. Ik probeerde haar te helpen parkeerde snel m’n fiets dwars op die helling en die viel ook om. Gelukkig geen schade en Renée alleen een blauwe plek (waar ze nog weken last van had, ook een bot geraakt kennelijk).

Om 05:30 weer opgestaan en om 07:15 de poort uit. Renée werd vannacht weer wakker door een bekend piepje. En ja hoor, naast ons stonden de Spanjaarden die in Lyon ook naast ons stonden. Geen idee, wat dat voor gepiep was, maar die lui willen we de volgende keer niet meer naast ons, beloven we mekaar. In Bourg-St-Andéol, de eerste koffie op een terrasje meteen aan de route, en daarna het dorpje in voor het 2e ontbijt. Leuk pleintje weer. Als we wegrijden horen we een enorm kabaal van motoren met zo te horen open uitlaten. Ik wil boos worden over zoveel herrie, maar dan zien we dat het om een bruilofsstoet gaat. En tja, dat gaat hier soms met veel kabaal gepaard, dat is ons bekend. Het is ook zaterdag, een vaak gewilde trouwdag.

Le Ventoux

Verder niet zoveel bijzonderheden. Lekker fietsweer, 28 graden Celcius, en windkracht 3 in de rug. De route loopt hier totaal niet synchroon met GPX route en boekje. We volgen de routebordjes daarom maar en dat gaat goed. In Rocquemaure (niet te verwarren met Rochemaure, zie dag 9) nog even boodschappen gedaan. Oh ja, we zagen de Mont Ventoux nu eindelijk. Ik zag hem al een tijdje liggen (ik geloof de vorige dag al), maar Renée wilde er nog niet aan. Maar nu zagen we hem in volle glorie. En omdat het al redelijk vlak is hier valt zo’n berg enorm op.  Want zo hoog (1912 m) is hij eigenlijk niet. We vroegen 1 of 2 dagen eerder al aan een Franse fietser of hij wist of we Mont Ventoux al konden zien liggen. Hij begreep ons eerst niet totdat hij eindelijk uitriep  “ah – Le Ventoux”. Niks Mont Ventoux dus.

De camping in Avignon (Pont d’Avignon) is erg luxe en uitgebreid. Veel campers en grote caravans, dat valt wel op. Er is een mooi tentveldje aan de rand van de camping, en dat is bijna leeg. Na het douchen maar eens een glaasje wijn op het terras van de camping. Een duo bestaande uit gitarist en zangeres doet een optreden. Erg goed zingen ze niet, maar ze zijn wel erg enthousiast. Hij speelt wel goed gitaar, o.a. een nummer van Carlos Santana.

Vlak buiten de camping, op de Rhône-oever was een gezelschap aan het feesten. Er wel eerst veel gekletst, daarna samen zingen en dat deden ze heel goed. En daarna eten aan mooi gedekte tafels met kaarslicht. En iemand (Matthieu) hield een toespraak, hoewel lastig te verstaan door veel gejoel.