Wandeltocht Eifel, april 2010, dag 1

Maandag 26 april, Hillesheim naar Gerolstein (20,5 km).

Gisteren zijn we in Hillesheim aangekomen, na een normale rit over Nijmegen, Venlo en dan de A61 naar de Eifel.
Zoals gebruikelijk zie je op snelwegen nooit veel van het landschap. Het laatste stuk van zo’n 40 km was 2-baans en dus konden we al even wat meer het landschap van de Eifel zien. Wij waren er beiden wel eens eerder geweest (Moezel bijv.) maar dit gedeelte in de buurt van Gerolstein kenden we beiden niet.

Na het inchecken in het hotel in Hillesheim alvast even per auto naar Gerolstein gereden. Gerolstein is bekend van de sprudel, een bronwatertje.  Renée vindt hem lekker smaken, ik wat minder. We verkennen de binnenstad van Gerolstein alvast. Na weer terug te zijn gereden naar Hillesheim  en uitstekend bij een Italiaan te hebben gegeten terug naar het hotel, en goed geslapen.

Zondagavond, voor het eerst dit jaar buiten kunnen eten
En we gaan op pad!

Vanmorgen na het ontbijt moest het dan gebeuren. De start van een 4-daagse tocht van tussen de 20 en 26 km per dag. Dat is een nieuwe ervaring voor ons. Op het Pieterpad hebben we inmiddels 2 keer 20 km gelopen op 2 achtereenvolgende dagen, maar nog niet eerder op 4 dagen achter elkaar.

De vraag is hoe vooral de voeten zich gaan houden. Ik (Wim) ben er niet helemaal gerust op. Als je met blaren komt te zitten onderweg, heb je een probleem!
Na het ontbijt de bagage ingeleverd bij de hotelhouder die zorgt voor transport naar het volgende hotel. Dat is een prima systeem vinden wij. Je hoeft zelf alleen maar een rugzak met spullen voor onderweg mee te nemen en de rest wordt voor je verzorgd. Als je aankomt bij het volgende hotel staat de bagage daar al klaar. We hadden deze reis geboekt bij Aktiva Tours.

De tocht verloopt probleemloos. Geen centje pijn, alleen wat vermoeide voetspieren (bij mij) en Renée merkt dat dij- en beenspieren een  aantal heuvels hebben moeten beklimmen en afdalen. Dat zijn wel heuvels van zo’n 500 à  600 m hoog en we krijgen er een viertal te verwerken. Dat zijn de Wolfsbeuel, de Rother Kopf, de Rother Hecke, en de Auberg. Het klimmen en dalen is toch echt wel een aanslag op je spieren. 20 Km hier is toch nog wat anders dan een vlakke Pieterpad-etappe van 20 km.

Maar het gaat deze  eerste dag goed en we houden het nog droog ook. De temperatuur is eigenlijk iets te koud, maar de komende dagen wordt het nog warmer. Desondanks konden we toch nog buiten eten op het terras van ons hotel. Rond 15:30 arriveren we in het hotel in Gerolstein.