Wandeltocht Rheinsteig, april 2013, dag-5

Woensdag 1 mei, Kamp Bornhofen naar Braubach  (18 km)

De marktplein van Braubach

Vanmorgen vroeg hebben we besloten dat dit de laatste wandeldag zal zijn. Na vandaag hebben we er ruim 100 km op zitten, en dat vinden we eigenlijk wel genoeg. Liever nog hadden we vandaag een rustdag gehad, maar het is in Duitsland vandaag een Feiertag (1 mei), en dus zijn alle winkels dicht. Geen goede dag om te shoppen. Achteraf een goede beslissing, want de etappe van morgen blijkt de allerzwaarste.
Alweer een prima ontbijt, met alles er op en er aan ( zelfs een vrolijke ijsmuts voor het gekookte eitje van Wim) .
De dag begon weer wat met nevels en grijs. Het regende nog net niet ( dat had het de hele nacht wel gedaan). Voor het eerst hadden we trouwens een kamer waar de trein niet steeds doorheen reed. Koffie was er niet te krijgen, dus om 9 uur begon de tocht voor ons.
Alweer een heel steil begin omhoog. Daarna was het een hele tijd eigenlijk redelijk goed te doen. Ook hier zat het venijn weer in de staart.
Vandaag is het druk op het pad: veel Duitsers zijn er op uit getrokken om ergens boven te picknicken, al dan niet (meestal wel) met andere stellen. En we zagen een aantal die om 11 uur al aan de Sekt zaten! Ook veel kinderen, deze keer.
De laatste 8 km waren toch weer behoorlijk pittig. Even had Wim ook nog last van een behoorlijk opspelende spier bij z’n knie, waardoor het even leek alsof we moesten opgeven, maar gelukkig, na een paar kilometers ging dat veel beter.
Eenmaal in Braubach aangekomen eerst naar de Konditorei en daarna op zoek naar het hotel dat aan de Marktplatz bleek te liggen. Daar hebben we dan ook op het terras eerst maar eens een fles Grauburgunder besteld. Er kwamen daar steeds meer Rheinsteig- gangers binnen, al dan niet met hond. We hebben daar ook gegeten – een Rheinsteigpfanne voor Wim en Käsespätzle voor mij. Een nu is het wachten op het begin van het voetbal (halve finale Champions League, Barcelona tegen Bayern Munchen, uitslag 0-3).

Gegevens van de route vandaag: