Wandelen op Rügen (Duitsland)

Zaterdag 22 juni 2013

vakantie 2013 (106)
De krijtrotsen van Rügen

Tijdens onze zomervakantie in oosten van Duitsland stonden we eerst in de Spreewald. Maar hoewel het daar erg mooi is (een soort Giethoorn in het groot) was het toch geen groot succes. Er waren hier door de hoge waterstanden een paar weken eerder, gecombineerd met het ineens erg warme weer, erg veel muggen. Het zou 32-25 graden worden, en het was een prima argument de hitte (en vooral de Mücken) te ontvluchten en eens naar Rügen te gaan. Dat wilden we al een paar jaar en het moest nu maar eens gebeuren. Lees verder “Wandelen op Rügen (Duitsland)”

Noaberpad-9

Zondag 19 mei 2013, Schoonebeek naar Esche (26 km).

Voor een overzicht van alle Noaberpad etappes, zie deze pagina

Ja-knikkers in Duitsland
Ja-knikkers in Duitsland

Het pinksterweekend wordt niet heel geweldig, is de voorspelling, maar op zondag zou het toch nog 18-20 graden worden met wat zon. Er op uit dus, want we hebben nog een gat te dichten in het Noaberpad.

We zijn eigenlijk al aangeland in de Lutte, maar het stuk van Schoonebeek onder in Drente naar Esche in  Duitsland moet nog wel even gedaan worden. We lopen vandaag de grens over en dan heb je een probleem met het OV. Dat is niet te doen en je bent uren onderweg. Fietsen vinden we geen probleem dus de auto in Esche neergezet en per fiets naar Schoonebeek. Rond 10:30 kunnen we alweer starten. Lees verder “Noaberpad-9”

Wandeltocht Rheinsteig, april 2013, dag-6

Donderdag 2 mei – Frankfurt

Een zigeunerorkestje in Frankfurt
Een zigeunerorkestje in Frankfurt

Ik heb lekker liggen ronken zei Renée (lees: snurken). Zelf sliep ze wat minder lekker. Last van haar rug en geen goede lig kunnen vinden.
Vandaag dus even geen wandeletappe meer, maar lekker shoppen in Frankfurt. Lopend van ons Gästehaus (prima kamer weer), naar het station. Kaartjes moeten we in de trein kopen, horen we van een stel Duitsers. In 45 minuten zijn we in Rüdesheim. Leuk om de tocht nu vanaf de rivieroever te zien en eens niet van bovenaf. En dat we toch een verrekt end hebben gelopen. 100 km in dit gebied is niet niks! In Rüdesheim even door het dorpje gelopen. Ook hier een heel oud binnenstadje. Na de koffie ohne Kuchen in een Konditorei naar het hotel van zaterdag. Auto opgehaald en op weg naar Frankfurt. Dat is nog zeker 60 km verderop. Om 11 uur daar in het centrum en even leuk rondgekeken. D.w.z. ik in de Hugendubel boekshop en Renée gewoon aan het shoppen.
Lees verder “Wandeltocht Rheinsteig, april 2013, dag-6”

Jacobspad-5

Zondag 31 maart 2013, Langelo naar Taarlo (22,5 km)

De St Margarethakerk van Norg
De St Margarethakerk van Norg

Nog steeds is het eigenlijk veel te koud om de lopen, maar verdikkie, we wachten dit jaar al drie maanden op beter, dat wil zeggen vooral warmer weer. Dus, alhoewel het bewolkt is en niet warmer dan twee graden, toch maar weer op pad. Deze keer hebben we met de pleisterplaatsen geluk. Na ongeveer 5 km kom je door Norg en daar is plenty horeca te vinden. En 10 km na Norg komen we door Vries en daar is gelukkig ook een lokaal open. Al met al is het weer een prachtige wandeling. Lees verder “Jacobspad-5”

Jacobspad-4

Zondag 17 februari 2013, Groningen naar Langelo (20,5 km)

De Peizermaden
De Peizermaden

Het was al weer ruim 3 maanden geleden dat we voor het laatst liepen. En het kriebelde bij ons. We wilden eruit en wandelen. Het weer leek wel goed, droog, redelijk windstil, en een temperatuur van 2 graden C. Niet helemaal ideaal, maar vooruit. Auto in Langelo geparkeerd en per fiets op weg naar Groningen via het fietsknooppuntennetwerk. Zie je onderweg altijd leuke dingen, die je anders zou missen.

In het Stadspark rond 11 uur op pad. Langs het Picardhof naar de Madijk. Die was wel erg modderig; het verharde fietspad aan de andere kant van het Eelderdiep was een betere keuze geweest. Dit stukje van de route, de Peizer- en Eeldermaden is toch wel erg vlak en een beetje saai. Alhoewel je soms leuke plaatjes kunt schieten (zie hierboven). Lees verder “Jacobspad-4”

Jacobspad-3

Zondag 11 november 2012, Ten Boer naar Groningen (22,5 km)

Het Zeylsgasthuis uit 1643 te Groningen

Beetje paniek gisteravond. Het wandelboekje was zoek. Het hele huis afgezocht maar niet gevonden. Uiteindelijk besluiten we de tocht toch te lopen. De routetekens onderweg bij de tot nu toe gelopen etappes waren prima. Bovendien had ik de route in het boekje eerder al even bekeken en wist waar het ongeveer langs ging. Verder is de Stad Groningen ons beiden erg bekend, Wim heeft er 17 jaar gewoond en Renée zelfs 24 jaar, dus dat moet ook zonder boekje lukken. Lees verder “Jacobspad-3”

Jacobspad-2

Zondag 28 oktober, Zeerijp naar Ten Boer (18 km)

De wierde Wittewierum waar ooit klooster Bloemhof heeft gestaan.

Wederom prachtig en stil herfstweer vandaag en middels auto en fiets kunnen we rond 11 uur al weer starten in Zeerijp. Het is een tocht langs wierdedorpjes zoals Eenum en Wirdum, op de oever van de voormalige Fivelrivier die hier heeft gelopen, en we komen veel kerkjes tegen. Zelfs voor een geboren Groninger als ik is het verrassend om door dorpjes te komen, waar ik nog nooit geweest was. Lees verder “Jacobspad-2”

Jacobspad-1

Zondag 21 oktober 2012, Uithuizen naar Zeerijp (12,5 km)

Startpunt van het Jacobspad

Een nieuw wandelpad! Vandaag gaan we van start met het Jacobspad, althans met een uitloper ervan in Nederland. Het Jacobspad loopt door tot Santiago de Compostela in Spaans Galicië. Het pad is ook van oorsprong bedoeld als pelgrimstocht. Dat is bijvoorbeeld te merken aan het boekje dat ervoor gemaakt is. Dat bevat geen afstanden in km’s zoals we dat in andere wandelboekjes gewend zijn.  Of we het Jacobspad helemaal nog eens gaan doen, zien we later wel. Lees verder “Jacobspad-1”

Noaberpad-8

Zaterdag 2 juni 2012, Klazienaveen Noord naar Schoonebeek (31,0 km).

Voor een overzicht van alle Noaberpad etappes, zie deze pagina.

Het bos Scholtenszathe bij Klazienaveen Noord

Vandaag gaan we een lange etappe maken. We willen ook met wandelen 1 keer per jaar een prestatietocht doen en dat wordt een tocht van minstens 30 km. We hebben even 40 km overwogen (vorig jaar liepen we eenmaal 36 km), maar we gaan de tocht grotendeels onverhard lopen op het Noaberpad. En we zijn al wel tot de conclusie gekomen dat op verhard lopen toch wel een stuk gemakkelijker is. 2 Km door hoog, ongemaaid gras lopen kan aardig vermoeiend zijn weten we nu. Lees verder “Noaberpad-8”

Noaberpad-7

Zaterdag 19 mei 2012, Ter Wisch naar Klazienaveen Noord (23,5 km).

Voor een overzicht van alle Noaberpad etappes, zie deze pagina.

Het klooster van Ter Apel

Het belooft weer prachtig weer te worden en daarom wederom op pad. Met het Openbaar Vervoer gaan is vandaag wat lastig. We willen eindigen in Klazienaveen Noord, maar daar rijdt geen bus. We zullen eerst een stukje moeten fietsen, en dan 3 bussen nemen om bij het beginpunt in Ter Wisch te komen. Dat is wat veel van het goede en bovendien willen we met dit weer wel het hele stuk fietsen.  Maar na afloop weten we weer waarom het OV nemen ook zo z’n voordelen heeft: 25 km fietsen maakt je meteen al een stuk vermoeider en dat merkt je echt wel bij het lopen. Lees verder “Noaberpad-7”

image_pdfimage_print