Noaberpad-19

Donderdag 25 juni 2020, van Zeddam naar Emmerich (23,7 km)

Korenmolen in Zeddam

Gisteravond waren we naar Emmerich gereden, waar we een hotelletje hadden besproken. We wilden de laatste 2 etappes afmaken van het Noaberpad, waar we al vanaf 2012 mee bezig zijn. Het werd wel tijd om dat eens af te ronden. Bij het natrekken van de laatste wijzigingen op de website van het Nivon viel me op dat voor de etappe van morgen een alternatieve route staat. Nou ja, dat is voor morgen.

We staan erg vroeg op want het zal vandaag erg warm worden.  Om 06:30 uur is er al een bakker open in Emmerich, zo hebben we gisteravond ontdekt.  En bij bakkers in Duitsland kun je prima én leuk ontbijten.  Om die reden hebben ook een kamer zonder ontbijt genomen. Na het ontbijt broodjes en kaas gehaald bij de supermarkt, die om 07:00 uur open is, en met de auto naar Zeddam gereden.

De heks van ‘s-Heerenberg

We starten om 08:08 uur in Zeddam, waar we in augustus 2018 gestopt waren. Vanuit hier gaat het naar het zuiden naar ‘s-Heerenberg. Dat plaatsje is bekend van het kasteel Huis Bergh, waar de heren van den Bergh zetelden.  Verder is het plaatsje bekend van de heks van ‘s-Heerenberg. Ene Mechteld ten Ham werd in 1605 beschuldigd van hekserij. Om dat te bewijzen werd ze in het water gegooid en ze bleef drijven. Dus (!) werd ze op de brandstapel gezet.

Kasteel Huis Bergh

Het café/restaurant ,dat ook op het terrein ligt en een erg mooi terras heeft, is op dit tijdstip (09:30 uur) helaas nog gesloten. We beloven elkaar hier vanmiddag langs te gaan als we na afloop van de wandeltocht per de fiets de auto in Zeddam gaan ophalen. Hierna gaat verder naar Stokkum en lopen we af op de Duitse grens.

De oude stadsomwalling van ‘s-Heerenberg

Via een viaduct over de snelweg A12/A3  wordt het klimmen geblazen naar Hoog Elten dat op zo’n 82 m hoogte ligt. De route loopt hier parallel aan het Pieterpad en dat herkennen we nog uit 2008, toen we hier ook liepen. Helaas is het Waldhotel met het prachtige uitzicht (en de heerlijke taart) vlak daarna failliet gegaan, en we kunnen daar dus niet meer terecht. Voor de koffie moeten we naar het door een Nederlander gerunde pannenkoekenhuis, helaas zonder uitzicht.

Het uitzicht op de Rheinbrücke vanaf de boulevard van Emmerich

Daarna gaat het verder naar (laag) Elten en via een grote omweg lopen we naar het dorpje Spijk toe. Het is even zoeken naar een mooi plekje voor de lunch, graag met uitzicht op de Rijn. Maar het wordt een plekje zonder uitzicht. Het wordt ook echt heet nu. Het is ook erg benauwd. Er gaat weer veel water door onze kelen. Gelukkig hebben we genoeg bij ons (een liter of vier). Via vlak terrein gaat het door de uiterwaarden van de Rijn naar Emmerich.  Rond 15 uur zijn we weer terug. Nog wel even 1,5 km lopen naar ons hotel. En vervolgens per fiets terug naar Zeddam waar de auto nog staat. Onderweg gaan we weer langs het terras van kasteel Huis Bergh dat nu natuurlijk wel open is. Eerst koffie/thee en daarna een glaasje wijn. Als we terug zijn bij het hotel in Emmerich eerst douchen en vervolgens naar de terrassen aan de Rijn, waar het goed toeven is.