Havezatenpad-10

Woensdag 20 mei 2020, van Rijssen naar Diepenheim (22,1 km).

De jeneverbesstruiken.

Het zal morgen op Hemelvaartsdag erg mooi weer worden, maar dat lijkt voor ons geen goede dag om te gaan wandelen. Iedereen smacht er nu naar om naar buiten te gaan, en als niet-werkenden kunnen wij beter niet op zo’n dag gaan. Maar ook voor vandaag is lekker weer voorspeld, zij het wat bewolkt. De temperatuur is in elk geval wel goed.

Zoals gebruikelijk in deze eendaagse tripjes staan we erg vroeg op (05:30 uur). Auto op het eindpunt en per fiets naar Rijssen waar we starten. De terrassen zijn nog steeds dicht en de koffie halen we bij een benzinepomp in Rijssen. De man van de pomp vertelt dat hij bijna een bekeuring van 4000 euro had gekregen omdat 4 man rond een tafeltje op zijn terrein waren gaan zitten. Hij kon dat vanuit zijn positie niet zien en gelukkig had hij geen etenswaren aan dit gezelschap verkocht. Anders zou het toch als zijn verantwoordelijkheid zijn gezien!

Rond 10:45 uur beginnen we aan de wandeling.

De bocht in snelweg A1

Al vrij snel steken we de A1 over. Wat opvalt is het vele vracht-verkeer:  de A1 is een belangrijke route tussen Rotterdam en Berlijn en daarachter Oost-Europa.

Grappig is dat de A1 hier een bocht maakt die niet voorzien was. Een ecoloog wist de technici van Rijkswaterstaat te overtuigen dat hier een uniek gebied met jeneverbesstruiken was en daarom werd de route iets verlegd.

Erg oude eikenbomen

Verderop kom je een stukje met erg oude eikenbomen tegen.  Daarna kom je door het Borkeldveen en ook dat is een erg mooi gebied.  Het is eigenlijk een uitloper van de Sallandse Heuvelrug, met de Friezenberg op 40 m NAP als hoogste punt.

Daarna wordt het tijd voor de lunch. Bij een meertje is een bankje. We worden gezelschap gehouden door 2 zwanen die overigens geen nest hebben, hetgeen ons verbaast. Zeker geen zin dit jaar.

Borkeldveen

Door een wat opener en licht glooiend gebied gaat het verder naar Markelo. Dat ligt te midden van 5 heuvels. Markelo blijkt een van oudsher katholiek bedevaartsoord te zijn. Op één van de heuvels is nog een kapel te vinden met een Mariabeeld. Twente is van oudsher ook een katholiek gebied. We zagen eerder al in 2015 in Zwillbrock, tijdens een etappe van het Noaberpad, dat er vlak over de grens in Duitsland vluchtkerken waren, waar de katholieken terecht konden.  Na de Kattenberg lopen we op de Schipbeek aan, een kanaal gegraven in de 15e eeuw in opdracht van het stadsbestuur van Deventer (die hier kennelijk nogal wat te vertellen hadden).  Bedoeld om verkeer met Twente mogelijk te maken, middels de zompen.

De kruising van de Schipbeek met het Twentekanaal.

Verderop kruist de Schipbeek het Twentekanaal. Volgens het boekje wordt de Schipbeek onder dat kanaal doorgeleid, en ik ben benieuwd hoe ze dat doen. Maar dat valt nogal mee. Er staat aan beide zijden een klein gemaaltje om water heen en weer te pompen en zo de stroming in stand te houden. Niks onderdoor geleiding.

Havezate Westerflier

Nog weer verder worden we door een stuk bos geleid dat hoort bij Havezate Westerflier.  Het landgoed wat erbij hoort en de havezate zijn  particulier bezit van de familie Schimmelpenninck. 

De boerderijen zijn te herkennen aan de zwart-witte luiken.

De havezate lag in de Hanzetijd aan de Hessenweg tussen Deventer en Münster en er werd tol geheven. Een wagen op 4 wielen kostte 10 cent, een koe 2,5 cent en een schaap 1,5 cent.